قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
شما اینجا هستید
اخبار دانش آموزی » اقتصادی دانستن سازمان دانش آموزی ظلم بزرگی است / آموزش های مهارت اجتماعی دانش آموزان با جدیت دنبال می شود/ فعالیت های خوداتکایی سازمان رابا نظارت بیشتری دنبال می کنیم

آوای فرهنگی:مدیر سازمان دانش آموزی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هدف و رسالت اصلی سازمان، فعالیت های مرتبط با تربیت اجتماعی دانش آموزان است و اگر فعالیت های خود اتکایی در این نهاد دنبال می شود تنها به سبب ایجاد بستر مناسب برای دستیابی به هدف اصلی آن است…

به گزارش پایگاه خبری آوای فرهنگی ، داود صیاد ، جوان ترین مدیر سازمان دانش آموزی کشور که دغدغه های بسیاری دارد و فعال فرهنگی، هنری و رسانه ای شناخته شده ای در استان بوده، نزدیک به پنج ماه است که عهده دار مسئولیت خطیر مدیریت سازمان دانش آموزی در استان سیستان وبلوچستان است، به همین بهانه و گفت و گوی صریح و بی پرده ای با وی داشته ایم که در ادامه با هم می خوانیم …

لطفا خودتان را برای مخاطبین ما معرفی کنید

ضمن عرض سلام و تشکر از حضور ارزشمند تان ، داود صیاد هستم و افتخار این را دارم که به عنوان خدمتگزار دانش آموزان و مربیان گرانقدر در سازمان دانش آموزی استان فعالیت کنم

برآنیم تا گفت و گوی بی پرده و صریحی داشته باشیم و از شما که خود سابقه ی بلندی در حوزه رسانه دارید انتظار می رود که شفاف پاسخ دهید

در خدمت شما هستم، شفافیت و پاسخ گویی حق شما و همه ی دانش آموزان و فرهنگیان محترم است

بگذارید این گفت و گو با سامانه ی بانک ایده که در روز معارفه ی شما رونمایی شد ، شروع شود ، آیا اقبالی از این سامانه شده یا به فراموشی سپرده شده است ادرس آن را می توانید دوباره ذکر کنید؟

خدمت شما عرض کنم که سیستان وبلوچستان شرایط خاص خود را دارد و مهم ترین ویژگی منحصر به فرد آن پراکندگی آن است به همین دلیل با توجه به وسعت استان ، این سامانه با همکاری اداره فناوری اداره کل راه اندازی شد تا مردم عزیز ،دانش آموزان ، مربیان و فرهنگیان گرامی بدون هیچ واسطه ای نقطه نظرات خود را با متولیان سازمان دانش آموزی استان در میان بگذارند . مردم عزیز ، دانش آموزان و همکاران گرامی می توانند نظرات خود را در چهار بخش پیشنهاد، انتقاد، اعلام همکاری و ارتباط با مدیر سازمان در این سامانه ثبت کنند و خوشبختانه اقبال خوبی از این سامانه صورت گرفته و ارتباط خوبی به مدد این سامانه به وجود آمده است . هم از طریق بنر تعبیه شده در وب سایت اداره کل آموزش و پرورش استان و هم از طریق آدرس http://78.38.114.106/idea   می توان به این سامانه دسترسی داشت .

به گفته ی آقای دکتر علیگو، قایم مقام سازمان دانش آموزی کشور در آیین تکریم و معارفه ی مدیر سازمان دانش آموزی استان، حضور شما در فرآیند مصاحبه با ارایه برنامه همراه بوده است ، از شما می پرسیم که از آن برنامه چه خبر؟ آیا فقط برای فرآیند مصاحبه تنظیم شده بود یا در طول فعالیت فعلی هم به آن توجه دارید؟

معلوم است که برای این مصاحبه برنامه ریزی کرده اید، خدمت شما عرض کنم که برای تدوین آن برنامه تنها دو روز فرصت بود و از آنجایی که معتقدم هیچ فعالیتی بدون برنامه ریزی به سرانجام مطلوبی ختم نمی شود در همین فرصت اندک برای حوزه های مختلفی که در سازمان وجود دارد برنامه و روند اجرایی را مشخص کردم، ضمن اینکه باید به ظرفیت مکانی وزمانی و چالش های پیش روی تحقق برنامه ها هم توجه داشت مواردی که شاید آن زمان آنچنان که باید مشخص نبود ، اما خرسندم ازاین که اعلام کنم برخی از برنامه پیشنهادی محقق شده است ، از دغدغه هایی که برای فعالیت های تشکیلاتی و دانش آموز محورکردن فعالیت های سازمان داشتم تا تصحیح فرآیند های خود اتکایی سازمان من جمله سرویس مدارس، لباس فرم دانش آموزی ، طرح تعمیر، تجهیز و بروز رسانی سیستم های مدارس و همچنین توجه به مهارت آموزی و به روز بودن دوره های آموزشی سازمان متناسب با نیاز های روز دانش آموزان ،ضمن اینکه در حال حاضر هم با کمک همکاران پر تلاش مان درحال تدوین برنامه سالانه و سند چشم انداز توسعه چهار ساله سازمان هستیم و البته باید عنوان کنم که هنوز راه زیادی برای رسیدن به مطلوب نسبی در پیش است

باید قبول کنیم که سازمان دانش آموزی آنچنان که باید در بین دانش آموزان و فرهنگیان استان شناخته شده نیست ، نظر شما در این باره چگونه است ؟

ببینید، به سوال شما از دو منظر می توان نگاه کرد، اینکه رسالت سازمان ، جایگاه و نقش آفرینی آن در هویت بخشی به دانش آموزان و زمینه سازی برای ورود آنان به جامعه در بین فرهنگیان استان کم فروغ است حرف درستی است و همین موضوع هم رسالت ما را سنگین تر می کند اما یک نکته را نباید از یاد ببریم و آن هم اینکه روند تغییر فعالیت های سازمان دانش آموزی در استان سیستان وبلوچستان وحتی کشور در چندین سال گذشته آغاز شده و تا رسیدن به نقطه ی مطلوب فاصله معنا داری دارد و علت های متعددی هم بر این موضوع صحه گذاشته است ، ساختار سازمانی و چگونگی تعریف آن در بدنه ی آموزش و پرورش از سویی و خودگردان بودن آن یعنی اینکه این نهاد عمومی غیر دولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش هزینه های خود را بایستی از محل فعالیت های خود تامین کند نیز از دیگر عواملی است که به آن دامن زده است .

اما بی انصافی است که اگر به این نکته اشاره نکنم که رویکرد فعلی آموزش و پرورش استان و توجه قابل ستایش اعضای محترم شورای برنامه ریزی سازمان دانش آموزی استان به این نهاد، پویایی بیشتری به فعالیت های آن داده است .

حرف شما متین، اما در مقایسه با سایر استان های کشور برنامه های شما نمود چندانی ندارد؟

خدمت شما عرض کردم که سازمان دانش آموزی به صورت خود گردان اداره می شود ، یعنی حتی برای هزینه های جاری سازمان هم هیچ ردیف بوجه ی مشخصی نداریم، منابع درآمدی که بستر اصلی فعالیت و برنامه هایی که به آن اشاره کرده اید آنچنان که باید در این استان وجود ندارد ، پیشتر عرض کردم که هر موضوعی راباید با ظرفیت زمانی و مکانی خاص آن بسنجیم، سازمان دانش آموزی دوبحش فعالیت های دانش آموزی و خوداتکایی را دنبال می کند ، در بسیاری از استان ها هم منابع درآمدی به همین سبک و سیاق استان ماست اما فعالیت های تشکیلاتی سازمان به مدد مربیان دلسوزی مدیریت می شود که علی رغم توجه اندک به حق الزحمه ی آنان در دوره های پشین ، باز هم از سر علاقه ای که به فعالیت سازمان دارند امور مربوطه را پیگیری می کنند .

اما در پاسخ به سوال شما هم بایستی عرض کنم که بنده با نظر شما موافق نیستم،نمی توانیم تلاش ها و برنامه های متعدد عزیزان گذشته را نادیده بگیریم، همان روند تغییر مثبتی که در سال های گذشته آغاز شده خود موید صحبت های بنده نیز هست ، بر اساس ارزیابی های موجود هیچ برنامه ی مشخصی نبوده که در این استان علی رغم همه ی محدودیت های موجود اجرایی نشده باشد حتی با اندیشه ی خلاقانه ای که در این استان وجود داشته است ما برنامه هایی داریم که حتی در کشور هم مشابه آن را نمی توان پیدا کرد نمونه اش همین فروشگاه دائمی آثار دانش آموزان که به مدد اندیشه ی حاکم بر فضای آموزش و پرورش استان در توجه به نقش آفرینی برای دانش آموزان ، راه اندازی شده تا محلی باشد برای فروش دست ساخته های دانش آموزان ، موضوعی که مصداق بارز اقتصاد مقاومتی ، توجه به مهارت آموزی و موضوع تولید و اشتغال است ، همچنین ما در حال حاضر برنامه های مهارت اجتماعی را در دستور کار داریم تا دانش آموزان ما با موضوعات ، سواد رسانه ای ، فن بیان ، مدیریت هزینه ، حقوق شهروندی حتی نحوه ی صحیح مطالعه دروس مختلف و … آشنا شوند موضوعی که در استان کمتر به آن پرداخته شده است و همه ی این ها هم به مدد همکاران دلسوزی است که بدون هیچ چشمداشتی در حال فعالیت هستند. البته برای تبیین جایگاه سازمان دانش آموزی و نشر فعالیت های متعدد آن نیازمند همراهی رسانه ها هستیم

در خصوص فروشگاه دائمی دست ساخته های دانش آموزان گفتید در این باره بیشتر توضیح می دهید؟

موضوع مهارت آموزی از دغدغه های مقام معظم رهبری ، ریاست محترم جمهور و رویکرد اصلی در آموزش و پرورش است ، به همین منظور از آنجایی که اعتقاد داریم بستر اصلی اقتصاد مقاومتی مدرسه است با باور به اینکه مهارت آموزی در امروز مقاوم سازی اقتصاد فردا را به دنبال خواهد داشت این طرح در دستور کار قرار گرفته است و روند اجرایی آن دنبال می شود ، آثار تولیدی دانش آموزان در این فروشگاه به فروش می رسد ، همینک دست ساخته های ارزشمند دانش آموزان در حوزه های مختلف وسایل تزیینی ، صنایع دستی ، پوشاک ،سوزن دوزی، چرم دوزی ، آثار فرهنگی و هنری و … خواهان بسیاری در کشور دارد . همچنین بنا داریم تا فروشگاه اینترنتی نیز برای فروش این آثار راه اندازی کنیم تا امکان خرید برای هموطنان عزیزمان در هرگوشه از دنیا  فراهم باشد، بخش اعظم فروش این دست ساخته ها مستقیم به حساب خود دانش آموز واریز خواهد شد تا روحیه تلاش ، تولید و کار آفرینی در وی تقویت شود و بخش اندکی صرف امور فرهنگی مربوط به آن خواهد شد

سیستان وبلوچستان مربیان تشکیلاتی صاحب نامی دارد، با خبریم که مدرسین کشوری متعددی نیز از این استان درخصوص فعالیت های تشکیلاتی پیشتازان فعالیت می کنند، با این حجم مدرس و مربی کشوری ارزیابی شما از فعالیت های تشکیلاتی سازمان چگونه است؟

سازمان دانش آموزی یک تشکیلات منسجمی به نام پیشتازان دارد که در این تشکیلات بر اساس مراحل طبقه بندی شده، دانش تشکیلاتی متشکل از چند مهارت ویژه به دانش آموزان و مربیان آموزش داده می شود تا در شرایط خاص بتوان از توان این عزیزان بهره گرفت . در خصوص اینکه این استان از نعمت مدرسین و مربیان با سابقه کشوری برخوردار است باید عرض کنم که سیستان و بلوچستان مدرسین کشوری زبده ای را در این خصوص دارد اما اینکه از توان این عزیزان چقدر توانسته ایم استفاده کنیم و وضعیت دانش تشکیلاتی ما به چه گونه است خود موضوع مهم تری است، به مدد همراهی مدرسین و مربیان دلسوزمان در سال جاری حضور موثر و پر افتخاری دراردوی قطبی ملی نیشابور داشتیم و ماحصل این حضور موثر دریافت پرچم های افتخار اردویی است که توسط مربیان و دانش آموزان تشکیلاتی ما کسب شده است .

اما موضوع مهمی که باید به آن توجه داشت و رویکرد اصلی ما هم در سال جاری همین موضوع خواهد بود ، ارتقا دانش تشکیلاتی به مدد حضور موثر همین عزیزان است و البته باید اذعان کنم که در خصوص فعالیت های تشکیلاتی سازمان نیازمند تلاش بیشتری هستیم .

به نظر شما خبرگزاری دانش آموزی پانا که تحت مدیریت سازمان فعالیت می کند توانسته است نقش آفرینی خاص خود را داشته باشد؟

خبرگزاری پانا ، ازجمله خبرگزاری های عمومی ثبت شده و مجوز دار است . رویکرد اصلی سازمان دانش آموزی برای پانا تربیت نسل رسانه ای کشور است و بنا بر این است تا با برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای دانش آموزان علاقه مند این حوزه نیروی انسانی لازم در این خبرگزاری تربیت شود . مهم ترین بخش یک خبرگزاری نیروی انسانی و خبرنگاران آن هستند و هرچه جامعیت آن بیشتر باشد حوزه های بیشتری را می تواند تحت پوشش قرار دهد . بی تعارف باید بگویم که پانا امروز در آن جایگاهی از آن انتظار داریم قرار نگرفته و علت آن هم نپرداختن به دو موضوع تربیت نیروی انسانی متخصص و دیگری تامین تجهیزات مورد نیاز است . دانش آموزان ما استعداد های بی نظیری را دارند ، نمونه اش را شما در گزارش تصویری راهپیمایی ۱۳ آبان سال جاری که کاملا توسط خود دانش آموزان و با تجهیزات بسیار اندک تهیه شد را مشاهده کردید حال اگر به همین نوجوانان مستعد فرصت بیشتری بدهیم قطعا نتیجه ی مطلوب تری را کسب خواهیم کرد . اگرچه ثبت نام اولیه از علاقه مندان این حوزه صورت گرفته و دوره های آموزشی آنان نیز از چند روز قبل آغاز شده است

اگر بخواهم شفاف صحبت کنیم باید بگویم که برخی از مدیران مدارس نگاه مثبتی به فعالیت های درآمدی سازمان ندارند ، نظر شما در این باره چیست؟

باید بگویم که جایگاه سازمان دانش آموزی آنچنان که باید تببین نشده است ،ما جلسات معدودی با مدیران مدارس و حتی مدیران  آموزش و پرورش داشته ایم و باید به آنان حق داد ، اینکه متاسفانه اندک فعالیت های درآمدی سازمان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است به نظر بنده ظلمی است که به این سازمان شده است ، هدف و رسالت اصلی ما دانش آموز و فعالیت های مربوط به تربیت اجتماعی آن است به همین دلیل هم اسم این سازمان، سازمان دانش آموزی است، اندک فعالیت های خود اتکایی هم که دنبال می شود، هم به سبب ایجاد ساز و کار مناسب برای فعالیت های جاری در آموزش و پرورش است هم به سبب اینکه بستری باشد برای اهداف اصلی سازمان . ما این اطمینان را به مدیران محترم می دهیم که سازمان دانش آموزی به هیچ عنوان و برای هیچ برنامه ای مبلغی را از مدارس طلب نمی کند ، هدف صرفه و صلاح دانش آموز و مدارس است . به عنوان مثال دانش آموز ما تصمیم دارد که از لباس فرم یا سرویس مدرسه استفاده کند خوب یا باید آن را از بازار تهیه کند یا از طریق فرآیندی که سازمان با هماهنگی دستگاه های متولی پیش بینی کرده است ، آنچه باید به آن توجه داشت این است که اگر قیمت نهایی و کیفیت خدمات ارایه شده در این راستا به گونه ای باشد که به صرفه و صلاح باشد مطمئن باشید که خود والدین با رغبت به این سمت می آیند اما اگر قیمت و کیفیت ارایه شده توسط سازمان نسبت به بیرون دارای ایراداتی باشد قطعا این اقبال عمومی وجود نخواهد داشت به همین سبب ما به دنبال کیفی سازی فعالیت های پیش رو هستیم .

در خصوص لباس فرم دانش آموزی کیفیت و قیمت آن ابهاماتی برای والدین و همکاران فرهنگی وجود دارد در این زمینه توضیح می دهید؟

طرح ساماندهی لباس فرم دانش آموزی که در سال های اخیر به سمت و سوی منظم تری پیش رفته است فرآیند شفاف و روشنی دارد و شیوه نامه اجرایی آن به همه مدارس استان ارسال شده است و گمان نکنم ابهامی در زمینه روند فعالیت آن وجود داشته باشد . هدف اصلی این طرح کمک به اقتصاد تولیدی های داخل استان است و دسترسی آسان خانواده ها به لباس فرم مطلوب ، باکیفیت و با قیمت مناسب است . شیوه ی آن به این سبک است که ابتدا اتحادیه صنف پوشاک تولیدی های واجد شرایط را به سازمان دانش آموزی معرفی می کند و پس از انجام فرآیند تایید صلاحیت که با کمک اداره حراست انجام می شود تولیدی های تایید شده به مدارس معرفی می شوند ، سپس نمونه لباس فرم در انجمن اولیا و مربیان مدرسه و اینکه آیا مدرسه تمایل دارد که لباس فرم داشته باشد مصوب می شود ، سپس نمونه لباس مصوب شده جهت قیمت گذاری به صنف پوشاک می رود و با نامه کتبی مهر شده از سوی اتحادیه صنف پوشاک قیمت گذاری صورت می گیرد ، مدارس پس از عقد قرارداد با تولید کننده بایستی نمونه ای از لباس فرم قیمت گذاری شده را در دفتر مدرسه و در معرض دید اولیا و دانش آموزان نصب کند و همین روند در واحد فروشنده متناظر نیز صورت می گیرد .

البته در خصوص کیفیت لباس فرم دانش آموزی بنده هم ایراداتی را وارد می بینم و علت اصلی آن را توزیع کننده ها می دانم نه تولید کننده ، چرا که پارچه و دوخت با کیفیت های متعددی در بازار و با قیمت های متفاوت وجود دارد و به همین منظور هم بنا داریم که برای سال تحصیلی آینده تنها با تولید کننده هایی قرارداد ببندیم که گارگاه تولیدی در استان دارند تا هم به چرخه تولید استان کمک شود وهم در خصوص کیفیت بهره گیری مطلوب تری را داشته باشیم .

پس قبول دارید که نظارت آن چنانی برای این طرح وجود ندارد؟

ببینید بر اساس مصوبات جلسه ی هماهنگی لباس فرم دانش آموزی نطارت بر کار تولید کننده ها به اتحادیه صنف پوشاک واگذار شده اما از آنجایی که نمی توانستیم نسبت به این موضوع بی تفاوت باشیم ما هم در بازه های زمانی مختلف که مستندات آن وجود دارد با کمک اداره محترم ارزیابی عملکرد اداره کل هم از تولیدی ها بازدید کرده ایم و هم روند اجرایی آن در مدارس را ارزیابی کرده ایم ، مهم ترین موضوعی که در این زمینه وجود دارد بازخورد پس از این بازدید هاست و سازوکار اجرایی که برای متخلفین تعریف می شود ، بنا داریم که برخی تولید کننده ها که تخلف های احتمالی داشته اند را از این چرخه خارج کنیم و همچنین توزیع کننده هایی که فرآیند دوخت لباس فرم را خارج از استان انجام می دهند را در این حوزه وارد نکنیم .

در پاسخ به سوال شما هم باید عرض کنم که نظارت وجود دارد اما فرآیند آن باید اصلاح شود که ان شاء الله برآنیم تا در دی وبهمن سال جاری موضوع لباس فرم دانش آموزی را با سازوکار مدون تری در دستور کار قرار دهیم .

به گمانم در خصوص سرویس مدرسه و بوفه های مدارس باید فرصت دیگری در خدمت شما باشیم .

این دو موضوع مهم نیز از آنجایی که به طور مستقیم با خانواده ها و دانش آموزان عزیز مرتبط می شود نیازمند تبیین بیشتری است . در خصوص سرویس و سازو کارآن قطعا در فرصت دیگری در خدمت شما هستیم اما در خصوص پایگاه های تغذیه سالم (بوفه ) باید عرض کنم که مدیریت اجرایی این موضوع از سوی وزارت آموزش و پرورش به سازمان دانش آموزی واگذار شده است ، نخستین و مهم ترین موضوع این است که تمامی مدارسی که متقاضی بوفه ی مدارس هستند (اعم از دولتی و غیر دولتی ) بایستی از سازمان دانش آموزی مجوز فعالیت اخد کنند و فعالیت مدارس بدون اخذ مجوز ممنوع است و بر اساس مصوبات کمیته استانی پایگاه تغذیه سالم و دستورالعمل ابلاغی وزارت آموزش و پرورش مسئولیت اداره بوفه ی بدون مجوز بر عهده متولیان آموزشگاه ها خواهد بود . بایستی عرض کنم که بر اساس دستور العمل بهداشتی پایگاه های تغذیه سالم ورود برخی مواد خوراکی به مدارس ممنوع است و هدف اصلی ما در ساماندهی بوفه های مدارس این است که مواد غذایی سالمی به مدارس ورود پیدا کند

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید

از توجه و نگاه ارزشمند شما به سازمان دانش آموزی استان تشکر می کنم، امیدوارم سازمان دانش آموزی نقش آفرینی اصولی و رو به رشدی که از آن انتظار می رود را در پیش روی داشته باشد و به همین سبب از همه ی همکاران فهیم استان تقاضا می کنیم که همراه ما در این مسیر باشند .

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری آوای فرهنگی |