انتقاد یک معلم مرندی از وزیر آموزش و پرورش

انتقاد یک معلم مرندی از وزیر آموزش و پرورش

آوای فرهنگی – مهر ماه که می رسد حس غربت سنگینی به معلم دست می دهد ، نه به خاطر اینکه باید در سرکلاس درس حاضر شود بلکه از آن جهت که دوباره ایام ناخوشایند خدمت درآموزش و پرورش شروع می شود…

مهر ماه که می رسد حس غربت سنگینی به معلم دست می دهد ، نه به خاطر اینکه باید در سرکلاس درس حاضر شود بلکه از آن جهت که دوباره ایام ناخوشایند خدمت درآموزش و پرورش شروع می شود و فشار روانی و افسردگی و سرخوردگی شغلی دوباره افزون می شود.

انتقاد یک معلم مرندی از وزیر آموزش و پرورش آن هم در آستانه ی سال تحصیلی جدید شاید شجاعانه ترین انتقاد فرهنگیان در این ایام باشد.

سالیان درازیست که در مهر ماه در وصف معلم شعر می سرایند و احادیث به رشته تحریر در می آورند و وراویان منبر و مجلس و بزم در ارج و قرب این پیامبران بی نشان سخن می رانند و همین ها هم روزی دیگر کمر معلم می شکنند و چنان بر زمین می کوبند که گویی معلم کافر و همنشین جهنمیان است.

مهر که می رسد واژه ها زیبا به نظر می رسند اما از درون خالی اند ، دیگر نمی توانند دلبری کنند و هیچ کس هم نمی تواند با سخنان پرزرق و برقش دلمان را به یغما ببرد.

ما می دانیم که نیت شان خیر نیست چرا که همین ها هستند که سالیان سال است بر مسند آموزش و پرورش تکیه زده اند و تا توانسته اند حقی از معلم ضایع کرده اند.

این سالها دیگر دلم نمی خواهد از معلم و ارزش علم و عشق به مهر ماه بنویسم، نمی خواهم از اهمیت تعلیم و تربیت در بلاد اجنبی سخن برانم ، نمی خواهم از آرزوهای رنگین کودکی مان در مدرسه بنویسم ، نمی خواهم بنویسم که دین ما اسلام ارج و قرب معلم را تا چه اندازه ستوده و ارزش گذاشته است.

نمی خواهم از تکرار مکرراتی بگویم که معلم را می آزارد و چون سوهانی بر روح و روان معلم کشیده می شود و دل چرکین می شود از هر چه دانا و نادان است.

این بار می خواهم ردیف کنم دردهایم را که شاید بطحایی معزز و معاونان مکرمشان حداقل توان جواب گویی داشته باشند! و شاید هم خوب جواب بدهند چرا که ثابت کردند مرد سیاستند و در روزگار سخت استیضاح می توانند نمایندگان را … به هرطریق ممکن راضی کنند تا چند روز بیشتر در مسند وزارت بمانند و روزگار سیاه معلم را سیاه تر کنند.

۱- وزیر محترم : آیا حقوق همه کارمندان دولتی از خزانه پرداخت می شود؟ اگر جوابتان مثبت است پس توضیح دهید تفاوت فاحش پرداختی حقوق و نیز مزایا به سایر کارمندان دولت با معلمان را ؟

۲- چرا صدا وسیما به واسطه شما معلمان را به سخره گرفته و هرروز خبر کذبی از این رسانه ها پخش می کنید؟ چرا حق معلم را در وقت قانونی نمی دهید تا به عنوان مطالبات و معوقات آبروریزی نکنید؟

۳- راستی تکلیف حق و حقوق معلم که سالهای گذشته با ریال محاسبه شده و تا امروز پرداخت نشده با احتساب دلار ۱۴۰۰۰تومانی چگونه پرداخت خواهید کرد؟ انشاالله هیچ معلمی به خاطر افت ارزش پولش حلالتان نکند تا در قیامت شاهد رو سیاهی تان باشیم.

۴- سود صندوق ذخیره فرهنگیان به همراه ۸ پس انداز معلم که بعد از ۲۵ سال عضویت می توانست ۳دستگاه یخچال بخرد و امروز با درایت شما دولتمردان فقط یک دستگاه یخچال می تواند بخرد چگونه محاسبه خواهد شد؟ انشاالله مشمول الذمه معلم باشید.

۵- چرا فکر می کنید درصد قبولی اجباری چاره کار نظام آموزشی است؟ چرا با بالابردن کیفیت آموزش و پرورش دانش آموزانی با سطح سواد و معلومات بالاتر مشکل دارید؟ چرا نیروهای خدماتی و سرایدارای را به آموزش ابتدایی تغییر رسته داده اید؟آموزش ابتدایی پله اول یاد گرفتن و دانایی است ولی عملا” این مقطع را بی ارزش کرده اید؟

۶- آیا می دانید مدارس کار و دانش فاقد کارآیی لازم برای پرورش نیروهای فنی و کاردان به خاطر عدم توجه به مشکلات و نظرات معلمان و برنامه ریزی نامناسب هست؟ چرا مجموعه آموزش و پرورش ، معلم را که در بطن آموزش قرار دارد نادیده گرفته است؟

۷-  از زمانی که وزیر شدید چند جلسه در مجلس یا هیات دولت از حق و حقوق معلم دفاع کردید و با کدام مدرک و استدلال می توانید امانت داری تان را به اثبات برسانید ؟

۸- راستی از اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان چه خبر؟ توانستید اموال غارت شده ما را بازپس گردانید؟ یا ….

۹- از سرانه مدارس چه خبر؟ آیا تصمیم ندارید حرف راست بزنید که دروغگو دشمن خداست.

۱۰- جولان کمکهای مردمی اجباری حتی به قیمت اشک مادران فقیر و بی سرپرست شما را راضی کرد؟ آیا از خدا نترسیدید که آه مظلومی دامن تان را بگیرد؟ مگر آموزش و پرورش در قانون اساسی رایگان نیست؟ برای اختلاس پول هست ولی برای مدارس کپری پول نیست. چرا دروغ را چاشنی کارتان کرده اید.جرات برخورد با کدام مدیری را دارید؟ مگر مدیران کل شما دستور اخذ شهریه را نمی دهند؟

۱۱- برای لباس فرم مدارس چه کردید؟ آیا می دانید علاوه بر تحمیل هزینه بر قشر ضعیف جامعه ، عده ای پورسانتهای عالی از شرکتهای تولیدی دریافت می کنند و راه را برای فساد در مدیریت ها هموار نموده اید؟ چه معنی دارد که هرسال مانتو جدید و لباس فرم جدید با زور تجویز می شود؟

۱۲- در زمان شما مدارس غیر انتفاعی جلبک وار رشد می کنند که اکثرا” مال مسئولین محترم و عالی منصبان می باشد؟ دلیل حمایت از این مدارس چیست؟ آیا از کیفیت آموزش آنها خبر دارید؟ آیا می توانید لیست مدارس غیرانتفاعی به تفکیک استانها با نام صاحبان آن و پستها و شغلهای قبلی و فعلی آنان منتشر کنید؟ همین ها هستند که سالیان سال است بر مسند آموزش و پرورش تکیه زده اند و تا توانسته اند حقی از معلم ضایع کرده اند.آیا خبر دارید مدیران کل و معاونان و کارشناسان شان علاوه بر خودشان برای همسران و فرزندان شان نیز مجوز مدارس غیر انتفاعی می گیرند؟

۱۳- مدارس نمونه ، استعدادهای درخشان ، هیات امنایی و…. افزودن فشار روانی به اولیا و دانش آموزان است که عامل بسیاری از بیماریهای روحی و جسمی است .به نظرات معلمان و کارشناسان امر توجه کنید و نگذارید به خاطر منافع عده ای (کتب کمک آموزشی ، کلاسهای تقویتی و…. ) مدارس به بیراه برود و از تکثیر مدارس به شیوه های متفاوت پرهیز کنید.

۱۴- اگر قرار است کتب کمک آموزشی در مدارس رونق یابد ( چون نتوانستید جلوش رو بگیرید) آیا بهتر نیست از معلمان خودتان استفاده کرده و با اعتبارات صندوق ذخیره نسبت به انتشار آن اقدام کنید تا حداقل سودش به جیب معلم برود؟اگر باور ندارید که هنوز هم کتب کمک آموزشی اجباری نیست سری به شهر ما بزنید که نام کتابها را موقع ثبت نام یادتان بدهند و اجبار را یاد بگیرید.

۱۵- قرض گرفتن از کمیته امداد و یا گرفتن پول زلزله زدگان بیچاره جهت پرداخت حقوق یا عیدی معلمان برکت از زندگی مان برده ، به خدا ما از پول نفت و بیت المال و خزانه همانند کارکنان بانکها و شرکت نفت و…. می خواهیم نه از مال مستضعفان، چنانکه به ادارات دیگر عنایت وافر دارند.

۱۶- جناب وزیر، به جای اجرای طرح های تحقیقاتی بی ثمر بهتر است دستور فرمائید محققان گرامی درخصوص وضع معیشتی معلمان ، و شغل دوم و سوم آنان و چرایی آن و… تحقیق نمایند و با کارکنان سایر ادارات مقایسه نمایند که می دانم نتایج آن شما را بیشتر شرمنده خواهد کرد.

۱۷- آیا با وجود کمبود نیروی انسانی در مدارس، وجود این همه کادر اداری در وزارت و ادارات کل و ادارات آموزش و پرورش شهر های بزرگ چه ضرورتی دارد ؟ گسترش بی رویه شعبات اداری و افزایش نیروی اداری درد از آموزش و پرورش دوا نخواهد کرد.

۱۸- آیا باز هم امسال آموزش و پرورش به این روال خواهد چرخید؟ البته که جوابتان مثبت است چون به راحتی از استیضاح و جواب دهی فرار می کنید.

۱۹- تعیین محل هایی برای تجمعات فرهنگیان و اعتراض آنها تمسخر فکر و اندیشه نیست؟ چگونه به خود جرات می دهید با شعور و شخصیت معلم تا این حد بازی کنید؟ تعیین حصار برای نشنیدن حقایق واقعا” زیبنده شما بود، چون به کرات نشان دادید جز معلمی همه چیز می دانید.

باز هم مهر فرا می رسد بدون اینکه چیز تازه ای داشته باشد و معلم هر روز دلگیرتر از دیروز و هر روز بی انگیزه تر از روز قبل می شود و تنها بهانه این روز برای مسئولین این است که در رسانه ها حاضر شوند و چندین عکس یادگاری بگیرند و معلم هرچه بادا باد.

انتقاد یک معلم مرندی از وزیر آموزش و پرورش

مهر دوست داشتنی نیست چون مهر با خودش مهربانی به همراه نمی آورد و تبعیض و تظلم درحق معلم جشن گرفتنی نیست.چشم به آینده می دوزیم شاید مهری مهربانتر از امروز سراغمان آمد./صدای معلم

انتقاد یک معلم مرندی از وزیر آموزش و پرورش

 

حسین شاملی یام/ دبیر آموزش و پرورش مرند

انتهای پیام/

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری آوای فرهنگی

دیدگاه کاربران (۱ دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید