طرح معلم تمام وقت

طرح معلم تمام وقت

آوای فرهنگی – معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش طرح معلم تمام وقت را دارای چهار مزیت برای فرهنگیان دانست و گفت:این طرح کاملا مطالعه شده و کارشناسی بوده و قطعاً به نفع معلمان است…

به گزارش پایگاه خبری آوای فرهنگی ، علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش درباره چرایی تغییر افزایش ۲۵ درصدی فوق العاده شغل معلمان در طرح تمام وقت و کاهش آن به ۱۸ درصد اظهار کرد: در بررسی که ابتدا برای طرح معلم تمام وقت داشتیم، افزایش ۲۵ درصدی حق شغل و شاغل مطرح شد که پس از آن تصمیم گرفتیم آن را به ۱۸ درصد افزایش فوق‌العاده ویژه تبدیل کنیم که رقم بیشتری را شامل می‌شود و با مساعدت شورای توسعه مدیریت و شورای حقوق و دستمزد توانستیم آن را به فوق العاده ویژه تبدیل کنیم که مبلغ ریالی و امتیازات بیشتری را در مقایسه با حق شغل و شاغل دارد.

وی درباره تضمین پرداخت این مبلغ گفت: طرح معلم تمام وقت کاملا اختیاری بوده و اجباری برای معلمان وجود ندارد یعنی هر فردی که تمایل داشته باشد می‌تواند از مزایای آن استفاده کند. درباره ضمانت اجرای پرداخت این مبلغ هم باید بگویم که این رقم وارد حکم افراد شده و با حقوق آنها پرداخت می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش طرح معلم تمام وقت را دارای چهار مزیت برای فرهنگیان دانست و عنوان کرد: این رقم وارد حکم حقوقی آنها می‌شود و به عنوان پرداخت مستمر و قانونی به جای ۹ ماه سال تحصیلی در ۱۲ ماه پرداخت همچنین در احتساب حقوق بازنشستگی و پاداش پایان خدمت لحاظ می‌شود.

الهیار تأکید کرد: طرح معلم تمام وقت کاملا مطالعه شده و کارشناسی بوده و قطعاً به نفع معلمان است. با توجه به فضاسازی‌ها در فضای مجازی ابهاماتی درباره آن ایجاد شده است اما وقتی طرح به جریان افتاد و معلمان از مزایای آن استفاده کردند،‌ مشخص می‌شود که به نفع فرهنگیان است.

وی درباره ارتباط این طرح و معیشت معلمان گفت: هم‌اکنون معلمان ساعات حق‌التدریس دارند که می‌خواهیم آن را منظم کنیم. معلمی که ۲۴ ساعت موظف خود را در هفته پر می‌کند و چند ساعت حق‌التدریس دارد یا ممکن است شغل دوم هم داشته باشد ما به شغل دوم او کاری نداریم بلکه می‌خواهیم ساعات موظف و ساعات حق‌التدریس او را مدیریت و منظم کنیم./ تسنیم

طرح معلم تمام وقت

انتهای پیام/

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری آوای فرهنگی

دیدگاه کاربران (۶ دیدگاه)

  1. طرح معلم تمام وقت؛ خواب جدید آموزش و پرورش برای استثمار معلمان

    سید غیاث نعمتی – معلم و فعال صنفی

    بحران کمبود معلم مسئله جدیدی نیست و تقریبا اکثر معلمان، دانش آموزان و خانواده ها از کم و کیف آن مطلع بوده و تبعات آن را لمس کرده اند. اینکه چرا این مشکل همچنان استمرار دارد و اقدامی برای تامین نیرو صورت نمی گیرد، بحث مفصلی است که باید با دقت و تامل خاصی مورد نقد و واکاوی قرار گیرد.
    آنچه که اینک قصد پرداختن به آن را داریم مصوبه جدید آموزش و پرورش تحت عنوان طرح معلم تمام وقت است. گویا قرار است طبق این طرح “معلمان ۶ ساعت اضافه تدریس داشته باشند و در مقابل یک فوق العاده ویژه به حکم آنان افزوده شود”.

    متاسفانه طی یکی دو دهه گذشته مسولان آموزش و پرورش به جای دادن تسهیلات و امکانات بیشتر به معلمان و تلاش برای بهبود رفاه و رضایت آنان، بیش از ۳۰ مورد از امتیازات و تسهیلات معلمان را حذف نموده اند که “مرخصی تحصیلی”، “اضافه کار”، “بن کالا”، “پاداش سالیانه” و… از آن جمله است. با عنایت به حذف این موارد و نیز حذف سرانه مدارس، بودجه های عمرانی و… تنها چیزی که از آموزش و پرورش باقی مانده بود وجود معلمان و حقوق خشک و خالی آنها بود! که پیش بینی می شد به زودی خوابی برای آن هم ببینند، که:
    ۱) فشرده کردن کلاس ها
    ۲) ادغام کلاس ها (از پایه های مختلف)
    ۳) فرستادن اجباری مدیران، معاونان و سرپرستان بخش ها و خوابگاه ها به کلاس درس و…
    از جمله اقداماتی بود که صحت این پیش بینی ها را تایید کرد.

    در تازه ترین اقدام هم با یک طرح به ظاهر مطلوب اما مزورانه و استثمارگرانه سعی دارند با بهره کشی از معلمان، کمبود چندصد هزار نفری نیرو را جبران کنند.
    عنوان و محتوای این طرح چندین سوال و ابهام را به ذهن متبادر می سازد:

    ۱- اگر مسولان قصد دادن اضافه کار به معلمان را دارند چه اصراری هست که این مسئله در احکام آنها اعمال شود و یا ساعات آن در یک سقف و چارچوب مشخص باشد؟ چرا در این مورد مانند سایر ادارات عمل نمی شود؟

    ۲- چه تضمینی وجود دارد که این ۶ ساعت بعدها جزء موظفی معلمان نشود و بعد از مدتی (با ترفندهایی که آقایان در آن تبحر دارند) سایر ردیف های حقوقی طوری دستکاری نشود که اثر آن فوق العاده هم به صفر برسد؟

    ۳- تا کی مسولان آمورش و پرورش نمی خواهند مابین “کار فکری و آموزشی” با “کار اجرایی و اداری” تمییز قائل شوند؟
    – مگر هم صنفان ما در وزارت علوم که در هفته نصف ساعات معلمان تدریس می کنند(آن هم در شرایط سهل تر و مطلوب تر) و چند برابر هم حقوق و مزایا دارند عنوان “استاد نیمه وقت” یا “پاره وقت” می گیرند؟
    – مگر معلمان ممالک دیگر با آن همه حقوق و مزایا و ساعات کار کمتر عنوان “پاره وقت” می گیرند؟

    اکنون بد نیست برای روشن شدن موضوع، وضعیت کاری معلمان را دقیق تر بررسی کنیم:
    اگر هر معلم با ۲۴ ساعت موظف ۱۲ کلاس داشته باشد و در کمترین استاندارد جهانی تعداد دانش آموزان هر کلاس را ۲۰ نفر در نظر بگیریم در هفته باید با ۲۴۰ دانش آموز سروکار داشته باشد. در حالی که در کلاس های ۳۶ نفره کنونی با ۴۳۲ نفر تعامل دارد (حدود دو برابر استانداردهای مرسوم)!!!
    حال مسولان به جای کم کردن این تعداد و رساندن آن به استانداردهای جهانی سعی دارند با افزودن سه کلاس دیگر آن را به ۵۴۰ نفر برسانند.

    آیا یک معلم می تواند در هفته به ۵۴۰ دانش آموز تدریس کند و همه فعالیتها و تکالیف شان را بررسی کند، امتحان بگیرد، ورقه تصحیح کند، با خانواده آنها تعامل کند و…؟
    اگر مسولان به فکر رضایت معلمان و بهبود کیفیت آموزش هستند چرا این ۶ ساعت رو به جای تدریس و کلاس به فعالیت و حضور معلمان برای رفع مشکلات دانش آموزان و ملاقات والدین اختصاص نمی دهند؟

    قطعا بانیان این طرح خود از همه چیز خبر دارند ولی اگر بی اطلاع هستند! باید بدانند که هم اکنون معلمان نه تنها “تمام وقت” هستند بلکه ۲ ساعت اضافه کار دوران جنگ را هم به دوش می کشند بدون اینکه هیچ گونه حق الزحمه ای بابت آن دریافت کنند.

    خلاصه کلام اینکه به نظر می رسد این گونه طرح ها تراوش ذهنی همان افرادی است که معلم را “زیادی” و آموزش و پرورش را “مصرف کننده” می دانند (تفکر پست و سخیفی که هرگونه هزینه در آموزش و پرورش را هدر رفت سرمایه تلقی می کند). لذا ضرورت دارد جامعه معلمی ایران و تشکلهای صنفی معلمان – به ویژه کانون صنفی معلمان- مواضع صریح و مقتدرانه خود را اعلام نموده و مانع اجرای چنین طرح هایی بشوند.

    1. آقای معاون وزیر چه خبر از حق الزحمه حق التدریس فروردین و اردیبهشت و خردادماه فرهنگیان بالاخره کی پرداخت میکنیدراستی شما هم فاصله چندماه اضافه کار و حق ماموریتتان را دریافت میکنید؟

  2. سلام.آفرین بر شما فرهنگی آگاه و خردمند.حرف دل همه معلمان را زدید.آقایان بالانشین هیچکدام حتی برای یک روز هم سر کلاس نرفته و میتوانم قسم بخورم یک جلسه هم سر این کلاسهای درس موجود تاب نخواهند آورد.حتی مبصری هم نمیتوانند بکنند. با عرض پوزش از همه همکاران معزز باید بگویم آقایانی که طرح معلم تمام وقت را مطرح کرده اند ما را افرادی ساده لوح و بیسواد همچون خودشان فرض کرده اند. کدام معلمی راضی میشود حق الزحمه ۶ ساعت اضافه کار را که حد اقل ۵ برابر آن چیزی است که آقایان از آن صحبت کرده و به نفع معلم میدانند , عوض کند.!!؟ تا این حد ما را …. فرض کرده اید. !!!
    اینها با طرح چنین اباطیلی میخواهند زمان بخرند و حق التدریس معلمها را با روشهایی مکارانه و مزورانه پایمال کرده و حتی اگر شده یک روز دیرتر بپردازند.چرا که با این پولها کاسبی میکنند و با بانکها ساخت و پاخت میکنند و هزار دوز و کلک سوار میکنند.
    اگر راست میگویید فعلا حق التدریس سال ۹۶ را تسویه کنید تا ببینیم چند مرده حلاجید تا بعد.
    مساله دیگر اینکه بسیاری از همکاران چون من تقلیل ساعت دارند و ۲۰ ساعت موظفی دارند و حد اقل هفته ای ۱۰ ساعت اضافه کار دارند.آیا هیچ عاقلی حاضر است مبلغ آن را با ۱۰۰ تومن و ۱۵۰ تومن معاوضه کند.؟!!؟
    مهمترین نکته ای که میخواهم عرض کنم این است که با عرض معذرت از همه همکاران ما هر چه می کشیم از بی عرضگی خودمان است. ما حتی از جماعت راننده هم بی عرضه تریم. عرضه و جنم را با حیا و حجب و … قاطی نکنید.
    با همین حرفهای شیک ما را فریب داده اند و حق ما را پایمال کرده اند.
    اگر یک هفته کلاسها را به حال خود رها کنیم و یا هم قسم شویم که هیچ همکاری حتی یک ساعت اضافه بر وظیفه, کلاس نرود خواهید دید که مشکل حل خواهد شد.
    زمانی که دلار ۴ تومن بود ما برای آموزش و پروش بیگاری کردیم ولی متاسفانه دلار رسید به ۱۴ تومن و… ولی هنوز از پرداخت خبری نیست!!!!
    آیا وزیر آ و پ حاضر است جریمه این تاخیر را بپردازد یا آن را با نرخ روز دلار برابر نموده و طلب ما را بپردازد.؟؟؟!!!
    چگونه است که بانکها اعم از دولتی و غیر دولتی جریمه تاخیر روزانه میگیرند و آن را حلال میدانند ولی به ما که میرسد آن را حرام و نجس و نزول میخوانند؟
    کلام آخر اینکه ” از بی عرضگی ماست که چنین ظلم و ستم بر ماست.”

  3. سلام.میخواستم به جناب وزیر آموزش و پرورش عرض کنم اگر صلاح میدانند اضافه کار سه ماهه فروردین , اردیبهشت و خرداد ۹۶ رو پرداخت کنید.به اندازه کافی ارزش مطالبات ما کم شد.فکر کنم به یک چهارم قدرت خرید قبل رسیده.هنوز که به صفر نرسیده این پول رو واریز کنید.زمستان نزدیکه و بچه های ما لباس گرم لازم دارند.!!!!!!!!

    ضمنا اینقدر وعده های توخالی و دروغ به قشر فهیم فرهنگی تحویل ندهید.شما به خیال خودتان کار کارشناسی میکنید و طرح های آبکی ارائه میدهید.به خدا که کارشناسان شما از کمترین سواد هم بی بهره اند فقط مدرک کیلویی گرفته اند.

    یک نمونه از شاهکارهای کارشناسان شما طرح معلم تمام وقت است.
    اصلا و ابدا روح مطلب مندرج در سند تحول رو درک نکرده اند که معلم تمام وقت یعنی چه؟!!!!!
    آقایان فکر کرده اند که فقط خودشان سند را مطالعه کرده اند؟ خیر آقا. کسانی که چنین برداشت غلطی از معلم تمام وقت دارند حتی رنگ کلاس رو هم ندیده اند.اگر کلاسداری کرده بودند چنین افاضات خام و نپخته ای ایراد نمی فرمودند.

    سخنی هم با رئیس جمهور محترم دارم.
    آیا قحط الرجال است که وزرای آموزش و پرورش یکی از دیگری ماشا الله شاهکارتر و شایسته تر؟؟؟؟!!!!!

    البته شاید این کار تعمدا انجام میشود و قطع به یقین چنین است. آقایان نمیخواهند معلم در جامعه سروری کند و تاب تحمل منزلت اجتماعی بالای جامعه فرهنگی را ندارند. در کشورهایی که بویی از اسلام و دینداری نبرده اند معلم جایگاه اول اجتماعی را داراست ولی در کشور مسلمان ایران که همه این روزها در فراغ امام حسین علیه السلام به سر و سینه میزنند انگار فراموش کرده اند که همین امام شهیدمان دهان معلم فرزندش را با طلا پر کرد و فرمود: من فقط به کار شما ارج نهادم .اجر و مزد شما را کسی جز خدا نمیتواند بپردازد.
    ما نمیخواهیم دهانمان را از طلا پر کنید.لطفا لقمه دهانمان را بیرون نکشید.ما فقط حق خود رو مطالبه میکنیم.
    چگونه است که یک آبدارچی بانک ملی به مناسبت چندمین سال تاسیس بانک ۵ میلیون پاداش بگیرم و وامهای شیرین دریافت کند و در کمتر سه چها سال از فرش به عرش برسد ولی معلم پس از سی سال مستاجر باشد؟؟!!! این پولها از کجا میاد که به ما نمیرسه.

    در پایان قسمی یاد کنم:
    به ولایت علی بن ابیطالب قسم روز قیامت تا حق خود و خانواده ام را از همه کسانی که به ما ظلم کرده اند و به این ظلم راضی هستند نگیرم محال است دست از سرشان بردارم.فعلا زورمان به شما نمیرسد ولی قیامتی هم هست.یقین دارم. همان چیزی که شما آن را ظاهرا از یاد برده اید و گرنه روزگار ما معلمها از این بهتر بود.

  4. سلامی دوباره.
    پرسشی دارم ز دانشمند مجلس باز پرس

    سالیان مدیدی است که در آستانه هفته معلم , مسوولان و اهالی دولت و مستاجرنشینان بهارستان در وصف معلم و شان والای آنها نطق های آتشین ایراد میکنند و در مجاس هر روز نمایندگانی در دفاع از حقوق معلم داد سخن میدهند.

    اما ای همکاران فرهیخته ! آیا فکر نمی کنید که تمام این نمایشها و شو های رسانه ای فقط و فقط خوراک تبلیغات رسانه هاست و برانگیختن اذهان عامه مردم بر علیه قشر فرهنگی است؟؟!!!
    سیاست پدر و مادر ندارد. انگلبسی ها باید بیایند و از دولتمردان ما درس سیاست بیاموزند.!!

    اینها با این دعوای زرگری میخواهند به ملت بگویند ما برای فرهنگیان چه ها که نکردیم تا اگر اعتراضی از ناحیه معلمها صورت گرفت عامه مردم ما را به زیاده خواهی متهم و محکوم کنند.
    وزیر آموزش و پرورش به خاطر برقراری مجدد فوق العاده سختی کار معلمها که بسیار ناچیز هم بود و صد البته حق مسلم آنها , آنچنان تبلیغاتی راه انداخت که تمام دنیا فهمیدند که حقوق معلم ۲۰ هزار تومن زیاد شد.
    درحالی که سایر ارگانها مثل ریگ به پرسنل خود پاداشهای چند میلیونی و افزایش حقوقهای آنچنانی میدهند و صدایش را در نمی آورند.چرا؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!
    اگر این سیاست نیست پس چیست؟

    مگر همه کارمندان دولت از یک خزانه حقوق نمیگیرند؟
    چرا دربان بیسواد شرکت نفت ۶ میلیون دریافت کند ولی معلم فوق لیسانس با ۲۵ سال سابقه زیر ۳ میلیون؟!!!؟؟

    چرا فیش حقوقی کارکنان شرکت نفت و گاز و بانکها محرمانه است ولی فیش حقوقی معلم را از هر مغازه ای میتوان دریافت کرد؟

    چرا بازنشسته شرکت نفت ۳۰۰ میلیون نقد پاداش بگیرد ولی معلم ۸۰ یا ۹۰ میلیون آنهم در سه قسط که فاصله هر قسط آن حد اقل یک سال است؟

    اضافه کاری هم که میکنیم در حقیقت بیگاری میکنیم.چون هیچ امیدی به پرداخت آن نداریم و متعجبم با این وجود چرا همکاران گرامی باز هم حرص و ولع شدیدی برای اضافه کار دارند؟!!
    عزیزان همکار و همکاران عزیز. به خدا قسم تا ما خودمان به خودمان احترام نگذاریم انتظار نداشته باشیم جامعه و دولت و وزیر آموزش و پرورش برای ما حرمتی قائل شوند.
    باید شخصی با کفایت و لایق مانند وزیر بهداشت سکان دار کشتی طوفان زده و در حال غرق آموزش و پرورش را در دست میداشت.
    حال که وزیر کارآمد نداریم لا اقل خودمان به خودمان کمک کنیم. شما چه اضافه کاری بکنید چه نکنید پولی به شما نخواهند داد. دست کم به این زودیها نخواهند داد.
    پس بهتر نیست عطای آن را به لقائش ببخشید و فقط موظفی خودتان را انجام دهید.

  5. با سلام و عرض ادب.
    چندی است دولت محترم مدام در رسانه ها از تخصیص بسته های حمایتی و کمک معیشتی برای کارمندانی که حقوق آنها زیر ۳ میلیون تومان است صحبت میکند.
    سوال: کارمندی مثل بنده و هزاران نفر دیگر مثل من که حقوقشان ( ناخالص) چند هزار تومانی بیشتر از این مبلغ پیشنهادی است باید از این به اصطلاح کمکها محروم شوند؟؟

    نکته: اهالی محترم دولت بهتر است به جای تخصیص بسته های کمکی برای کارمندان و به ویژه فرهنگیان , مطالبات معوق ما را به موقع بپردازد. در این صورت ما نیازی به صدقات دولت نداریم.
    آقایان اصل را رها کرده اند و به دنبال فرعیات هستند.

    شما اگر به وظیفه خود که همانا پرداخت به موقع حق الزحمه معلمین از قبیل حق التدریس نیروهای رسمی درست عمل کنید , نیازی به اضافه کاری کردن شما (تخصیص بسته حمایتی) نیست. مطالباتی که باید یک سال قبل با دلار ۴۰۰۰ تومان پرداخت میشد تا کنون معوق و معطل مانده و دلار رسیده به حدود ۱۵۰۰۰ تومان. اگر دولت واقعا عدالت محور است باید مطالبات فرهنگیان را به قیمت دلار این روزها بسنجد و پرداخت کند.
    تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

دیدگاهتان را بنویسید