یادداشت/معلمان در بن بست بیمه تکمیلی

آوای فرهنگی – این روزها بیمه تکمیلی به یکی از دغدغه های اصلی فرهنگیان تبدیل شده است. بعد از تمدید ۲ ماهه بیمه تکمیلی و وعده‌های مسئولان آموزش و پرورش در خصوص بررسی بسته های مختلف بیمه‌ای متناسب با نیاز معلمان و بهبود وضعیت بیمه‌ای آنان، بالاخره بیمه تکمیلی معلمان تعیین تکلیف شد…

این روزها بیمه تکمیلی به یکی از دغدغه های اصلی فرهنگیان تبدیل شده است. بعد از تمدید ۲ ماهه بیمه تکمیلی و وعده‌های مسئولان آموزش و پرورش در خصوص بررسی بسته های مختلف بیمه‌ای متناسب با نیاز معلمان و بهبود وضعیت بیمه‌ای آنان، بالاخره بیمه تکمیلی معلمان تعیین تکلیف شد. بیمه تکمیلی معلمان به رغم نارضایتی اکثریت فرهنگیان، این بار هم با شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ که مجوز بیمه مرکزی را هم ندارد به دو صورت «بیمه گری» و «صندوق درمان» تمدید قرارداد گردید.

تمدید قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان در شرایطی هر ساله با بیمه آتیه‌سازان حافظ اتفاق می افتد که عملکرد این شرکت بدلیل ناتوانی در ارائه خدمات مطلوب بیمه ای مورد انتقاد جدی معلمان قرار دارد. متاسفانه در طول این سال ها کیفیت و نحوه ارائه خدمات از سوی این شرکت کارگزار نه تنها رشدی نداشته بلکه بدلیل محدود بودن مراکز طرف قرارداد، کیفیت پایین خدمات ارائه شده و تاخیر در پرداخت هزینه‌های درمانی مشکلات زیادی برای فرهنگیان ایجاد نموده است.

در سال ۱۳۸۹ بیمه ‌تکمیلی فرهنگیان تحت عنوان «بیمه طلایی» توانست بخشی از دغدغه درمانی فرهنگیان را پوشش دهد. بیمه ‌تکمیلی فرهنگیان در سال‌های ابتدایی اجرایی خود توانست رضایت نسبی اکثریت فرهنگیان را به دست آورد اما در سال ۹۳ و با انصراف شرکت بیمه ایران از ادامه همکاری با وزارت آموزش‌و‌پرورش، بیمه آتیه‌سازان حافظ که یک شرکت کارگزاری در زمینه فروش و کنترل بازار بیمه‌های‌تکمیلی است به عنوان مجری قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان انتخاب شد.

در حال حاضر بیمه تکمیلی فرهنگیان به شکل «صندوق درمان» اداره می‌شود. در این روش هزینه‌های درمانی فرهنگیان از محل صندوقی که از حق بیمه‌ها جمع شده است با نظارت و ممیزی شرکت کارگزار پرداخت می‌شود. این روزها بیمه ‌تکمیلی فرهنگیان علی‌رغم پرداخت هزینه‌های هنگفت بدلیل عملکرد ضعیف بیمه‌آتیه سازان حافظ از یک سو و از سوی دیگر بدلیل بی‌برنامگی، ضعف نظارت و عدم پیگیری مناسب وزارت آموزش‌و‌پرورش، به معضلی جدی برای فرهنگیان تبدیل شده است.

قرارداد جدید بیمه تکمیلی فرهنگیان بین وزارت آموزش‌وپرورش و شرکت آتیه‌سازان حافظ در دو طرح «الف» و «ب» از اول دی ماه ۹۷ اجرا خواهد شد. حق بیمه ماهانه در طرح «الف» برای هر نفر مبلغ ۶۸۵٫۹۰۲ ریال و در طرح «ب» برای هر نفر مبلغ ۳۹۰٫۰۰۰ ریال است که تماماً از حقوق بیمه شده کسر خواهد شد.

قرارداد جدید بیمه تکمیلی در عمل هیچ تفاوت معنا داری در ارائه خدمات بیمه ای جزء هزینه سنگینی که هر ماه بایستی تماماً از طرف بیمه گذار پرداخت گردد با قرارداد قبلی ندارد. چراکه در قرارداد جدید بیمه تکمیلی همچنان هیچ تعهدی در خصوص هزینه های دندان و چشم شامل عینک و … دیده نمی شود.

مقایسه طرح « الف» و «ب»  نشان می دهد که این دو طرح بجز بالا بودن مبلغ در نوع خدمات طرح «الف» و زمان بازپرداخت هزینه های درمان تفاوتی در تعداد و سقف مالی تعهدات بیمه‌گر با یکدیگر ندارند.

در طرح «الف» که به روش بیمه گری می باشد؛ بیمه گر متعهد  به بازپرداخت هزینه‌کرد بیمه‌شدگان در کوتاه‌ترین زمان ممکن و ارائه خدمات حداکثری به همراه تضمین در پرداخت اسناد هزینه‌شده به صورت آنلاین می باشد و در این طرح پرداخت فرانشیز خدمات به میزان ۲۰ درصد توسط بیمه شده باید صورت پذیرد.

در طرح «ب»، بیمه تکمیلی به روش صندوق درمان با جدول تعهدات مشابه سال گذشته اجرا خواهد شد. در این طرح ۵۰ درصد حق بیمه توسط آموزش‌و‌پرورش و نیم دیگر آن از سوی بیمه‌شده پرداخت می‌شود. در روش صندوق درمان، هزینه‌های درمانی فرهنگیان از محل صندوقی که از حق بیمه‌ها جمع شده است با نظارت و ممیزی شرکت کارگزار پرداخت می‌شود که این روزها بخاطر ضعف مدیریتی و ساختاری بیمه آتیه سازان حافظ از یک سو و نبود اعتبارات رفاهی کافی از سوی دیگر، پرداخت هزینه-های درمان فرهنگیان با تاخیرهای چند ماهه روبرو شده است.

در روش صندوق درمان فعلی، شرکت بیمه آتیه سازان حافظ به دلیل بدهی وزارت آموزش‌وپرورش خدمات درمانی فرهنگیان را به درستی پوشش نمی‌دهد. از سوی دیگر به دلیل بدهی شرکت کارگزار ‌به داروخانه‌ها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها باعث شده است تا این مراکز خدمات دارویی و درمانی مناسب به فرهنگیان ارائه ندهند و فرهنگیان مجبور به پرداخت هزینه‌های خود بصورت آزاد باشند.

به نظر می‌رسد با توجه به شرایط اقتصادی حال و حاضر آموزش‌و‌پرورش و به بهانه نبود اعتبارات رفاهی کافی، مسئولان امر نه تنها به فکر اصلاح شکل بیمه تکمیلی فرهنگیان بصورت «بیمه‌گری» نیستند بلکه با توجه به هزینه بالای طرح «الف» و پیش بینی عدم استقبال فرهنگیان از طرح مورد نظر، در سال ۹۷ تصمیم به ادامه روش صندوقی با آتیه‌سازان حافظ دارند.

متاسفانه برای مخالفت‌ها و نارضایتی‌های مکرر فرهنگیان نسبت به ناکارآمدی و عدم ارائه خدمات مناسب از سوی بیمه آتیه سازان حافظ گوش شنوایی نیست و مسئولین مربوطه بجای ارزیابی علل نارضایتی ها در خصوص خدمات دهی آتیه سازان، برای جبران کمبود منابع صندوق درمان در صدد افزایش غیرمتعارف حق بیمه فرهنگیان هستند.

شوربختانه علی‌رغم سود هنگفتی که نصیب شرکت‌های بیمه طرف قرارداد با آموزش‌و‌پرورش می‌شود، مسئولان وزارت آموزش‌و‌پرورش نتوانسته‌اند یا نخواسته‌اند امتیازات بیشتری برای فرهنگیان درخواست نمایند. آنان بدون آسیب شناسی معضلات و مشکلات روش صندوق درمان و نحوه ارائه خدمات آتیه سازان حافظ، هر ساله بدون درنظر گرفتن اعتراضات و انتقادات فرهنگیان بار دیگر با بیمه آتیه‌سازان قرارداد می‌بندند.

حال سوالی که برای بسیاری از فرهنگیان مطرح است این است که با وجود شرکت‌های بیمه‌گر قوی که خدمات بهتر و کامل‌تری از آتیه‌سازان ارائه می‌دهند اصرار متولیان امر بر ادامه همکاری با بیمه آتیه‌سازان چیست؟

و کلام آخر:

به نظر می رسد در نبود بیمه تکمیلی مناسب، ادامه روش صندوق درمان در شرایطی که شرکت آتیه سازان حافظ نه تنها تعهدات خود را به خوبی انجام نمی دهد بلکه پس از پرداخت فرانشیز و سایر موارد درمانی و ماه ها انتظار فقط درصدی از هزینه های درمانی را پرداخت می کند، مقرون به صرفه نباشد و بهترین راه اینست که عطای بیمه تکمیلی را به لقایش بخشید و اقدام به انصراف نمود.

حسین طاهری‌فرد / فعال فرهنگی و رسانه‌ای

انتهای پیام/

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری آوای فرهنگی

دیدگاه کاربران (۳ دیدگاه)

  1. آقای طاهری فرد به خدمت جنابعالی سلام عرض کنم بیمه اتیه سازان یه بازیچه است و اصل ماجرا را در وزارتخانه دنبال کن تمام مشکلات از صرفه جویی های بطحایی و الهیار است

  2. آقای بطحایی! آقای ترکمن!

    چرا اضافه کار معلم های رسمی را مانند سایر ارگانها همراه حقوق پرداخت نمیکنید؟

    چرا در وزارت شما به جای تکریم معلم , مدام معلم را تحقیر می کنید؟

    چرا شما هنوز به این تفکر نرسیده اید که بنا را بر این بگذارید که ساعات اضافه کار توسط یک معلم رسمی تمام وقت اداره می شود و شما باید آخر ماه حقوق او را بپردازید؟!!!!

    شاید هم عمدا این کار را می کنید و با خوباندن پول ما در بانک فلان و بهمان, وامهای میلیاردی می گیرید؟

    از خدای ما معلمهای مستضعف بترسید آقایان! از نفرین و ناله ما بترسید و بر حذر باشید.
    ما فقط حق خود را مطالبه می کنیم و بس. زیاده خواه هم نیستیم.

    حقوق اولیه و ابتدایی که همه کارکنان سایر ارگانها دارند و ما نداریم:

    ۱…. بیمه کارآمد و آبرومند که نیازی به پیش پرداخت هزینه نداشته باشیم.
    ۲…. پرداخت به موقع اضافه کاری ها.

    ۳… پرداخت سریع خسارت های بیمه درمانی.

    ۴…حق لباس…ایاب و ذهاب…..غذا….. مسکن……هدیه روز زن…. روز مرد…و……. پیشکش.

    بار الها!
    تمام کسانی را که ما معلمها را در این اوضاع فلاکت بار , رها کرده و روز به روز بر فلاکت ما می افزایند را دردی بده که درمان نداشته باشد. هم به خودشان و هم به کسان و اولادشان. تا بدانند معلم در شرایط بیماری دچار چه مصیبتهایی می شوند.

  3. جناب بطحایی !

    برای معیشت معلم هیچ کاری نکرده اید که بماند , دانش آموزان را با قوانینی که وضع کرده اید چنان جری و جسور ساخته اید که هیچ حرمتی برای معلمی که تمام سر و ریشش سفید شده نگاه نمیدارند.!!!

    ای کاش در رسانه ها به جای دفاع از دانش آموزان , لا اقل به صورت صوری و ظاهری هم که شده در دفاع از حرمت معلم و شان استادی معلم قوانینی وضع می کردید!!!!

    سوال من را پاسخ دهید :

    اگر شما معلم بودید و دانش آموزی بدون هیچ دلیلی شروع به استهزائ شما میکرد و حرمت شما را نگه نمیداشت آیا او را ناز و نوازش می کردید؟

    اگر پدر دانش آموزی فقط به خاطر گفتن یک کلمه” بی ادب ” به فرزندش از سوی معلم , هر چه بد و بیراه به دهنش رسید بار معلم کرد باز هم میگفتید : ” تنبیه ممنوع!!! ” ” برخورد فیزیکی ممنوع؟ ”

    اگر دانش آموزی برای گرفتن نمره ای که حق او نیست , معلمش را تهدید و بعضا او را کتک کاری کرده یا به ماشینش خسارت وارد می کنند , باز هم برخورد را ممنوع می کنید؟ ؟!!!
    پس چه کسی قرار است دانش آموز خاطی و دیگرانی که به معلم تعرض می کنند را مجازات کند ؟؟!!!!!

    اگر شما در دفاع از معلم , خواستار تصویب قوانین حمایتی نباشید چه کسی از معلم شما دفاع خواهد کرد.؟

    خلاصه کلام: شما و مشاورانتان بر خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری که تاکید بر تکریم معلم و جایگاه مقدس معلمی دارند , معلم را با خاک راه برابر کرده اید.
    نه حقوق کافی می پردازید و نه حرمتی باقی گذاشته اید.
    در یوم الحشر چگونه جواب این همه معلم را خواهید داد.؟

دیدگاهتان را بنویسید