دو پرسش از الهیارترکمن و یک‌پیشنهاد برای او

آوای فرهنگی – بی‌تدبیری معاون مالی وزارت آموزش‌وپرورش در تعمیم مقدار افزایش حقوق به تمامی جامعه معلمان از یک سو و مصاحبه های پی در پی او با صداوسیما برای توجیه گفته‌های قبلی خود از سوی دیگر باعث تشدید نارضایتی معلمان شده است…

 

این روزها اظهارات علی الهیارترکمن، در رابطه با اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری و افزایش ۱/۵ تا ۲ میلیون تومانی به حقوق معلمان باعث موجی از اعتراضات شده است. شوربختانه بی‌تدبیری معاون مالی وزارت آموزش‌وپرورش در تعمیم مقدار افزایش حقوق به تمامی جامعه معلمان از یک سو و مصاحبه های پی در پی او با صداوسیما برای توجیه گفته‌های قبلی خود از سوی دیگر باعث تشدید نارضایتی معلمان شده است.

اگرچه الهیارترکمن معتقد است: افزایش ۵۰ درصدی، امتیازات و افزایش بیشتری برای معلمان داشته است، اما اعداد و ارقام اضافه شده به حقوق معلمان خلاف ادعای او را نشان می‌دهد. با اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در آموزش‌وپرورش، یک بند از حقوق معلمان حذف و بند دیگری تقریبا با همان مبلغ به حقوق اضافه شده است.

بدون شک هدف اصلی از اجرای بخشنامه افزایش امتیازات فصل دهم از قانون مدیریت خدمات کشوری «برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب‌سازی دریافت‌ها» در راستای اجرای قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه بوده است که شوربختانه عدم اجرای صحیح آن در آموزش‌و‌پرورش، منجر به تبعیض و بی‌عدالتی بیشتر در پرداخت‌ها شده است.

از مهرماه سال جاری پس از سال‌ها انتظار، سرانجام نظام رتبه‌بندی معلمان با اشکالات و نواقصی اجرایی شد، اما شوربختانه در ابتدای اسفند ماه رتبه‌بندی معلمان تحت تاثیر اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری عملا از احکام فرهنگیان حذف گردید. اگرچه قانون مدیریت خدمات کشوری برای تمام کارمندان دولت اعمال شده و معلمان هم همانند آنها مشمول این قانون می‌شوند اما با توجه به تغییرات اعمال شده در احکام معلمان به نظر می‌رسد آنچه به حقوق آنان اضافه شده، ۵۰ درصد فوق العاده شغل فصل دهم از قانون مدیریت خدمات کشوری است که قسمتی از آن در سال ۹۴ و قسمتی دیگر در سال ۹۸ اجرایی شده است. منظور از افزایش افزایش ۱/۵ تا ۲ میلیون تومانی معاونت مالی وزارت آموزش‌وپرورش در واقع «افزایش حقوق‌ها در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۸، باهم است».

اگرچه معاون اداری و مالی وزارت آموزش‌وپرورش معتقد است: «با اعمال امتیازات قانون مدیریت هیچ آیتمی حذف نشده و هیچ کاهشی هم اتفاق نیفتاده است»! اما او به خوبی می‌داند که واقعیت این‌گونه نیست و پس از اعمال افزایشات فصل دهم و برداشته شدن تفاوت میان رتبه‌ها، عملا رتبه‌بندی معلمان حذف شده و همان مبالغ رتبه‌بندی با اندکی تغییر، با نام فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری به احکام اضافه شده است.

و کلام آخر

آقای معاون؛ افزایش حقوق و دستیابی به دریافتی معقول با شرایط جامعه کمترین حقی است که هر دستگاهی در قبال فعالیت کارکنانش دارد.

معلمان عجول نیستند. آنان برای اجرایی شدن طرح به اصطلاح «رتبه‌بندی» ده سال انتظار کشیدند. حال مشخص نیست برای اصلاح دوباره آیین‌نامه رتبه‌بندی و اجرای آن چند سال دیگر باید منتظر بمانند!

بدون شک ناکارآمدی و بی‌برنامگی وزرای آموزش‌و‌پرورش و معاونان پشتیبانی‌شان در دفاع از حقوق معلمان باعث بی‌اعتمادی معلمان و قضاوت عجولانه‌شان شده است.

رتبه‌بندی معلمان و افزایش امتیازات فصل دهم از قانون مدیریت خدمات کشوری دو مسئله جداگانه‌‌اند و اعمال این حق، مانع دستیابی به حق دیگر نمی‌شود. بر مبنای سند تحول بنیادین و ماده ۶۳ قانون برنامه ششم، افزایش حاصل از رتبه‌بندی معلمان باید تحت عنوان «حق شغل حرفه‌ای» بطور جداگانه در احکام آنان منظور گردد که وجود آن تناقضی با آیتم‌های افزایشی فصل ده قانون مدیریت خدمات کشوری ندارد.

پس بهتر است به جای فرافکنی و بازی با آبروی معلمان با رسانه‌ای کردن چند باره حداقل حق‌شان، صادقانه به این سوالات پاسخ دهید: «با وجود به تصویب اعتبار رتبه‌بندی در لایحه بودجه ۹۸‌، بر اساس کدام مواد و اصول قانونی امتیاز و مبالغ وابسته به آن در اختیار افزایش فصل ده قرار گرفت؟ به استناد کدام بند قانون برنامه ششم توسعه یا فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، اجازه اجرای همزمان رتبه‌بندی و افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل ده را ندارید؟»

آقای مسئول؛ مستندات ارقام اضافه شده به حقوق معلمان، موجود و قابل راستی آزمایی است، پس لطفا به جای ارائه آمار غیر واقعی و اصرار بر رسانه‌ای کردن آن، بابت تاخیر در اجرای قانون رتبه‌بندی و ناتوانی در دفاع از حقوق معلمان عذرخواهی نماید و برای رفع موانع قانونی اجرای کامل رتبه‌بندی، طبق ماده ۶۳ قانون برنامه ششم تلاش نمایید.

حسین طاهری‌فرد / فعال فرهنگی و رسانه‌ای

انتهای پیام/

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری آوای فرهنگی

دیدگاه کاربران (۲ دیدگاه)

  1. اقای الهیار مطیع امر حضرت نوبخت هستند که اگر به پیشنهادات اهمیت میدادنددر سفره فرهنگیان باید تغییری ایجاد میشد خیلی وقت هاست که کارشناسان مجموعه اموزش و پرورش جهت بهبود معیشت فرهنگیان به ایشان پیشنهادهای فراوان داده اند اما کو گوش شنوا؟

  2. این ترکمن …… برای همین مأموریت به معاونت آموزش و پرورش گماشته شده بود و مأموریت واگذار شده از طرف نوبخت را به طور کامل اجرا کرد. خدا ازش نگذره من که نمیگذرم.

دیدگاهتان را بنویسید