رفع مشکل بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان نیازمند نگاه و حمایت ملی است

آوای فرهنگی – مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با بیان اینکه رفع مشکل بازماندگان از تحصیل در این استان نیازمند نگاه و حمایت ملی است، گفت: برای اولین‌بار در سطح کشور ۱۰ هزار بازمانده از تحصیل در این استان به چرخه آموزش بازگشتند.

 

 

به گزارش آوای فرهنگی – حسن بروشکی مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اظهار داشت: موضوع تارکان و بازماندگان از تحصیل در سال‌های گذشته یکی از مهمترین مسائل پیش روی نظام تعلیم و تربیت در سیستان و بلوچستان بوده که تمامی ظرفیت‌های دولتی و خیران در این زمینه پای‌کار آمده‌اند و به‌دنبال برقراری عدالت آموزشی در سراسر این استان هستیم.

 

وی به تشریح آخرین وضعیت بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان پرداخت و افزود: از مجموع ۱۴۹ هزار بازمانده از تحصیل، در سال تحصیلی گذشته از طریق سامانه برای اولین‌بار در سطح کشور حدود ۱۰ هزار نفر موضوع علت بازماندگی آنان شناسایی و در کلاس‌های درس حضور یافتند و این فرآیند همچنان استمرار دارد.

 

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از ۱۳۹ هزار نفر باقی‌مانده ۱۱۳ هزار نفر شناسایی و ۲۶ هزار نفر به دلایل متعددی از جمله فوت، مهاجرت، تحصیل در حوزه‌های علمیه و مواردی از این قبیل تاکنون شناسایی نشده و غیر قابل دسترسی هستند.

 

وی با بیان اینکه رفع مشکل بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان نیازمند نگاه و حمایت ملی است، تأکید کرد: خوشبختانه این نگاه در دولت ایجاد شده و با راه‌اندازی قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر، موضوع بازماندگان از تحصیل در استان به یکی از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است.

 

بروشکی ساخت و توسعه مدارس شبانه‌روزی را مهمترین اقدام انسداد بی‌سوادی و جذب بازماندگان از تحصیل عنوان کرد و گفت: ساخت جهادی فضای آموزشی در سیستان و بلوچستان توسط خیران و اداره کل نوسازی مدارس، ساخت هنرستان و همچنین تلاش برای افزایش سهمیه جذب نیروی انسانی از مهمترین اقداماتی به شمار می‌رود که برای حل این معضل انجام شده و تداوم دارد.

 

وی ادامه داد: موضوع جذب بازمانده از تحصیل موضوع فراسازمانی است به جهت اینکه برای جذب این افراد نیاز به مشارکت و همراهی دستگاه‌ها و نهادهای برون‌سازمانی داریم؛ یعنی فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، ثبت‌احوال و سایر ارگان‌های همسو با آموزش و پرورش در این زمینه باید پای‌کار باشند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اظهار کرد: برای تأمین منابع مالی موردنیاز جهت جذب افراد بازمانده از تحصیل و هدایت و حضور آنها در کلاس‌های درس حتماً باید ردیف اعتباری خاص وجود داشته باشد تا این امر محقق شود و در صورتی که مشارکت و همراهی نهادهای همسو و تأمین منابع مالی صورت گیرد این اقدام رخ خواهد داد.

 

وی تأکید کرد: بافت فرهنگی اقلیمی سیستان و بلوچستان، وجود کودکان کار، ازدواج‌های زودرس و مشاغل کاذب بخشی از عوامل تشدید کننده معضل بازمانده از تحصیل در این استان به شمار می‌رود./ایرنا

انتهای خبر/

 

 

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری آوای فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید