صفحه اصلی > اختصاصی سیستان و بلوچستان : استعدادکشی در سایه نبود عدالت آموزشی در مناطق کم برخوردار

استعدادکشی در سایه نبود عدالت آموزشی در مناطق کم برخوردار

آوای فرهنگی – عضو کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش فاصله طبقاتی بین استان‌های کم برخوردار برخوردار کشور در تمام حوزه‌ها به ویژه در بخش آموزش،گفت: بسیاری از دانش آموزان سیستان و بلوچستان با استعداد هستند این کمبود امکانات را فقط می‌توان در استعداد کشی دانش آموزان استان خلاصه کرد.

 

به گزارش آوای فرهنگی ، حبیب اله دهمرده عضو کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مورد کمبود امکانات آموزشی در سیستان و بلوچستان، گفت: فاصله تخصص امکانات در مناطق کم برخوردار و برخوردار بسیار زیاد است و این مسئله در حوزه آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نمود بیشتری دارد، ما منکر اقدامات صورت گرفته در مورد بهره مندی سیستان و بلوچستان از امکانات آموزشی نیستم اما این استان نسبت به سایر مناطق دیگر کشور عقب ماندگی تاریخی را به یدک می‌کشد.

تاریخ فراموش نمی‌کند دانش آموزانی را که در سایه کمبود امکانات سوختند

نماینده مردم زابل، زهک و‌نیمروز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آتش سوزی مدرسه اسوه حسنه زاهدان در سال ۹۷؛ افزود: تاریخ فراموش نمی‌کند سوختن دانش آموزان مدرسه‌ای را که در سایه کمبود امکانات خانواده‌هایشان داغدار شدند؛ اگر این مدارس از استانداردهای حداقلی برخوردار بودند شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم، برای اینکه این فاصله‌ها کم شود باید به این مناطق رسیدگی گردد و فاصله طبقاتی در حوزه آموزش را کاهش دهیم.

دهمرده با انتقاد از طرح‌های آموزشی دولت که قابلیت اجرایی شدن در مناطق محروم را ندارد، اظهار داشت: امروز دولت طرح‌های مختلف آموزشی را ارائه می‌دهد؛ سوال این است در این گوشه ایران که به نام سیستان و بلوچستان معروف است چنین امکاناتی بسیار اندک است، در دوران کرونا زیرساختی برای بهره مندی  از این امکانات نبود تا بتوان از آنها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در برخی خانواده‌های سیستان و بلوچستان از داشتن تلویزیون هم محروم هستند، اظهار داشت: برخی خانواده‌های پرجمعیت این استان از امکاناتی همچون تلویزیون محروم هستند و اگر هم در خانواده‌ای تلویزیون باشد به دلیل تعدد فرزندان «شبکه آموزش» حلال مشکلات آنها نیست.

تبلت و تلفن همراه برای بسیاری از دانش آموزان سیستان و بلوچستان آرزوست

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تبلت و تلفن همراه برای بسیاری از دانش آموزان سیستان و بلوچستان آرزوست، گفت: دولت برای برقراری عدالت آموزشی باید به استان‌های کم برخورداری همچون سیستان و بلوچستان، کرمان، خوزستان و…. بیشتر توجه کند تا آنها نیز به متوسط سرانه آموزشی نزدیک شوند.

با یک طرح ملی نمی‌توان کل مملکت را اداره کرد

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با انتقاد از عقب ماندگی استان‌های کم برخوردار از سرانه متوسط آموزش کشوری، تصریح کرد: امروز به راحتی می‌توان فاصله این استان محروم را در سرانه آموزشی نسبت به سایر استان‌های کشور در دسترسی دانش آموزان به اینترنت،گوشی موبایل، تبلت و … بدست آورد، برخی خانواده‌های سیستان و بلوچستان دارای ۱۰ الی ۱۲ فرزند هستند با یک طرح ملی نمی‌توان کل مملکت را اداره کرد.

ماراتن کنکور در مناطق کم برخوردار و برخوردار عین بی عدالتی است

دهمرده با تاکید بر اینکه کمبود امکانات آموزشی در نهایت خود را در آزمون سراسری نشان می‌دهد، اظهار داشت: دانش آموزان سیستانی و بلوچستانی با کمبودهایی که دارند چگونه می‌توانند در ماراتن کنکور با دانش آموزان پایتخت نشین و سایر استان‌های برخوردار رقابت کنند، در حال حاضر مدارسی در تهران داریم که میلیون‌ها تومان از والدین شهریه دریافت می‌کنند در مناطق محروم چنین خبرهایی نیست، دولت باید این خلاءهای آموزشی را رفع کند در غیر اینصورت مناطق محروم، محروم باقی می‌ماند و برخوردار از امکانات بهره می‌گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم با بیان اینکه رقابت در کنکور سراسری برای دانش آموزی که با پایه ضعیف و امکانات اندک به پیش آمده‌اند سخت است، یادآور شد: چگونه می‌توان از دانش آموزانی که با کمترین امکانات موفق به شرکت در آزمون سراسری شده‌اند انتظار قبولی در رشته پزشکی و مهندسی داشته باشیم؛ حتی برخورد یکسان در تخصیص امکانات نمی‌تواند جبران کننده باشد چرا که این استان‌ها به اندازه کافی عقب هستند!

 استعداد کشی در بین دانش آموزان سیستان و بلوچستان واضح است

نماینده مردم زابل با انتقاد از افزایش فاصله طبقاتی بین استان‌های کم برخوردار برخوردار کشور در تمام حوزه‌ها به ویژه در بخش آموزش، اظهار داشت: بسیاری از دانش آموزان سرزمین سیستان و بلوچستان با استعداد هستند این کمبود امکانات را فقط می‌توان در استعداد کشی دانش آموزان استان خلاصه کرد، در حالی که این ظرفیت وجود دارد استعداد دانش آموزان این خطه از ایران هم شکوفا شود، باید حداقل‌های آموزشی در اختیار این گروه از دانش آموزان  داد.

 

وی با تاکید بر اینکه تغذیه تا محیط مناسب آموزشی از حقوق ابتدایی دانش آموزان سیستان و بلوچستانی است، یادآور شد: از توزیع شیر رایگانی که برای کل دانش آموزان ایران در نظر گرفته شده تا امکانات آموزشی مدارس شبانه روزی باید برای محصلان این استان در نظر بگیرند، دانش آموزان سیستان و بلوچستان هم فرزندان ایران هستند و به این حکومت و نظام پایبند، متولیان امر آنها را دریابند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم با بیان اینکه سهم آموزش و پرورش به صورت کلی در بودجه سالانه دیده می‌شود، تصریح کرد: در بودجه بندی فصل آموزش به صورت جدا برای مناطق محروم و کم برخوردار نگاشته نمی‌شود که امیدوار به بهبود این وضعیت باشیم بلکه به صورت کلی است؛ شاید عنوان شود سهم مناطق محروم بیشتر است اما  در نظر بگیریم که متری قرار نداده‌ایم که این افزایش منابع را نظاره‌گر باشیم بلکه وظیفه وزیر وقت است که کمبودها را دیده و نسبت به تخصیص امکانات توجه داشته باشد.

دهمرده در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم وزیر آموزش و پرورش فارغ از تمام سخنان در عمل نشان دهند فرقی بین مناطق کم برخوردار و محروم است و یا سندی وجود داشته تا طبق آن سند عمل کنند تا در بازه زمانی مشخص نشان دهد سیستان و بلوچستان از نقطه‌ای به نقطه دیگری، صعود کرده است./خانه ملت

انتهای پیام/

 

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری آوای فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید