صفحه اصلی > اختصاصی سیستان و بلوچستان : متولی نظارت بر سرویس مدارس روستایی چه کسی است؟

متولی نظارت بر سرویس مدارس روستایی چه کسی است؟

آوای فرهنگی – مدتی است چالش سرویس غیراستاندارد برای مدارس برخی از نقاط روستای سیستان و بلوچستان سوژه داغ برخی از کاربران فضای مجازی شده است.

اهمیت ایمن‌سازی تردد سرویس مدارس روستایی که مجبورند دانش‌آموزان را از یک روستا به روستای دیگر یا مرکز بخش و شهرهای دور و نزدیک از طریق راه‌های برون‌شهری حمل کنند به‌مراتب بیشتر از سرویس‌های درون‌شهری است…

 

در سال‌های گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده ۶ طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش را تصویب کردند که به‌موجب آن وزارت آموزش‌وپرورش مکلف است در روستاها و مناطقی که امکان ارائه خدمات آموزشی وجود ندارد وسیله ایاب‌وذهاب را تا نزدیک‌ترین محل آموزشی مربوطه به‌صورت رایگان تأمین کند.

به‌موجب این طرح دانش‌آموزان علی‌الخصوص در مقطع متوسطه دسترسی بیشتری به مدارس خواهند داشت و اجرای این طرح یک گام در جهت کاهش میزان بازماندگان از تحصیل خواهد بود.

در استان سیستان و بلوچستان به دلیل گستردگی و پراکندگی روستاها و بخش‌ها، دانش‌آموزان برای مدرسه رفتن ناچار به استفاده از سرویس هستند تا به‌موقع در کلاس درس حضور پیدا کنند، در این راستا نیاز است تا جابه‌جایی دانش‌آموزان در راه‌های برون‌شهری و روستایی با ایمنی و استانداردسازی لازم صورت گیرد.

به این منظور آموزش و پررویش برای رفاه و تردد راحت دانش‌آموزان، طرح سرویس مدارس روستا مرکزی را راه‌اندازی کرده است تادانش آموزان با خیال راحت از سرویس استاندارد و مطمئن استفاده کنند.

اما این در حالی است که چند وقتی در فضای مجازی کلیپ‌ها و تصاویری از تردد دانش‌آموزان در نقاط روستایی و برخی از نقاط شهری استان سیستان و بلوچستان با وسایل حمل‌ونقل غیراستاندارد در حال انتشار است.

در این تصاویر خودروهای که برای حمل‌ونقل اثاثیه و باربری بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد مشاهده شده است، تعداد زیادی دانش‌آموز را در مسیر مدرسه تا خانه جابه‌جا می‌کنند.

در این تصاویر دانش‌آموزان بیشتر با وانت، نیسان، تویوتا و اخیراً نیز مشاهده شده است که با کامیون برای رفتن به مدرسه جابه‌جا می‌شوند و این امر باتوجه‌به غیر استاندار بودن برخی محورهای مواصلاتی و راه‌های روستایی در استان می‌تواند حوادث ناگوار و تلخی را رقم بزند، علاوه بر این سوارکردن بیش از حد دانش آموزان داخل خودرو از دیگر مشکلات و دغدغه‌های والدین است.

فعالیت ۹۸۵ سرویس مدارس طرح روستامرکزی در سیستان و بلوچستان

این تصاویر در حالی انتشاریافته است که مدیر روابط‌عمومی آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان بیان کرد: سال گذشته بیش از ۸۰۰ دستگاه اتومبیل برای طرح روستا مرکزی پیش‌بینی کردیم که این کار را انجام می‌دادند.

داوود گلی هم چنین از فعالیت ۹۸۵ سرویس مدارس طرح روستامرکزی برای سال تحصیلی امسال در استان خبر داد و بیان کرد: این تعداد سرویس مدارس در حال حاضر بیش از ۲۳ هزار دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دادند.

داوود گلی می‌گوید: طرح سرویس مدرسه یکی از طرح‌هایی است که در آموزش‌وپرورش به دلیل کمک به وضعیت اقتصادی و رفع نگرانی خانواده‌ها هرساله انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: استفاده از این طرح بنا به خواسته و تشخیص خانواده دانش‌آموزان است و نظارت بر روی این طرح برعهده شهرستان‌ها و منطقه‌های مربوطه است./عصرهامون

انتهای خبر/

 

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری آوای فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید