یادداشت ارسالی/نیروهای خدماتی مدارس ،فراموش شده های همیشگی

آوای فرهنگی – یک وزارت خانه عظیم مانند آموزش و پرورش بدون حضور یک وزیر دارای تجربه و کاردان با چالش های عدیده ای روبرو خواهد شد دقیقا همانگونه که یک مدرسه بدون حضور خدمتگزاران به عنوان پشتیبانان آموزشی خود با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد بود

به نام خدای دوست دار حق و عدالت

یک وزارت خانه عظیم مانند آموزش و پرورش بدون حضور یک وزیر دارای تجربه و کاردان با چالش های عدیده ای روبرو خواهد شد دقیقا همانگونه که یک مدرسه بدون حضور خدمتگزاران به عنوان پشتیبانان آموزشی خود با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد بود .

متاسفانه در چندین سال گذشته مساله معیشت فرهنگیان بسیار قابل توجه قرارگرفته که این موضوع بارها و بارها و در ایام مختلف سال تحصیلی(اوایل مهر ماه،اواخر اسفند ماه،هفته بزرگداشت مقام معلم و…)مورد بحث قرار گرفته است که در مراحلی مختلفی از جمله طرح رتبه بندی معلمان،طرح افزایش طبقات شغلی و….سعی در رفع و ازبین بردن فاصله بین قشر فرهیخته و عزیز فرهنگی با سایر دستگاههای شده است.

اما…

اما و در این هیاهوی تبلیغاتی افزایشات حقوق معلمان عزیز تعدادی از فرهنگیان همیشه از قلم می افتند…آموزش و پرورش که خود همیشه قربانی تبعیض بین کارمندان دولت بوده است متاسفانه دچار یک نوع تبعیض شدید درون سازمانی شده است.

در بین فرهنگیان عده ای نیرو به عنوان(نیروهای خدماتی) در مدارس مشغول به خدمت بوده و هستند که سالیان دراز مورد بی مهری مسئولین(اعم ازدرون سازمانی و برون سازمانی)قرار گرفته اند.

اگر گذرتان به مدارس افتاده باشد در اولین نگاه میتوان این عزیزان را از سایر کارمندان شاغل درمدارس متمایز کرد…

افرادی که بسیارزحمتکش و متاسفانه بسیارمظلوم واقع شده اند.

این دوستان عمدتا در مدارس دوشیفت مشغول به خدمت هستند به عنوان دیگر این عزیزان ازصبح و پس از طلوع خورشید شروع به کار کرده و گهگاه تا ساعات اولیه شب نیز مشغول به انجام وظیفه هستند.این درحالی ست که سالیان زیادی از پرداخت نشدن حق شیفت و یا اضافه کاری به این نیروهای خدماتی میگذرد.

کافیست پس از زنگ تعطیلی مدرسه نگاهی به فضای عمومی حیاط،سالنها،کلاسها و…انداخته شود تا تفاوت آن با ساعات ابتدایی همان روز را به وضوح مشاهده کرد…این مورد تنها درد نیروهای خدماتی نیست.سرایداران و خدمتگزاران در مدارس چندین وظیفه را برعهده دارند.به دلیل نبود نیروی خدماتی کافی درمدارس متاسفانه وظیفه انجام امور به سرایداری ،خدمت گزاری ،نامه رسانی وامور مربوط به کارهای روزمره مدرسه(خرید،پرداخت قبوض و…)برعهده یک نفر می باشد.

این درحالی است که در مدارس دوشیفت این مسئولیتها به طور طبیعی دوبرابر می شود.با وجود این همه فشارکاری در روز،حفظ وحراست از اموال در شب نیز برعهده سرایداران می باشد.

این تنها مشکل سرایداران وخدمتگزارن نیست.پس از زنگ تعطیلی آخرین روز مدارس تنها کسی که باید به صورت دائم درمدرسه حضور داشته باشد همین عزیزان هستند.جالب است بدانید حتی سرایداران جهت رفتن به مرخصی استحقاقی خود(یک ماهه) در طول تابستان با مشکل فراوانی دست وپنجه نرم میکنند.

طبق قانون سرایداران در صورت درخواست مرخصی حتما باید شخص فرهنگی دیگری را به عنوان جایگزین خود معرفی کنند و ایشان تمام مسئولیت آموزشگاه اعم از نظافت،حفظ و حراست اموال و…را در نبود شخص سرایدار برعهده بگیرد.

حال این سوال مطرح است که شخصی این مسئولیت را برعهده میگیرد یاخیر؟این چه مرخصی است که تمام مسئولیت برعهده شخص دیگری (که از طرف خود سرایدار معرفی شده)محول می شود؟

تمام مسائل مرخصی سرایداران وخدمتگزاران در حالی است که تمامی همکاران فرهنگی دیگر اعم از اداری،دفتری و آموزگاران و دبیران به راحتی از تمام طول مرخصی خود در ایام سال استفاده می کنند.

دربین این نیروهای خدماتی تعدادی به عنوان نیروی قراردادکارمعین به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آمده اند که علی رغم وعده های هر روزه مسئولین وزارتی مبنی بر تغییر وضعیت این تعداد تا کنون هیچ گونه تغییری در تبدیل وضعیتشان به پیمانی ایجاد نشده است.

مشکلات این نیروها بسیار نابسامان تر از موارد ذکر شده می باشد که از جمله مشکلات این عزیزان علاوه برموارد فوق می توان به عدم امنیت شغلی،پرداخت نشدن به موقع حقوق و دستمزد اشاره نمود.

درپایان باردیگر خاطرنشان می شود که هدف از نگارش این متن صرفا احقاق حقوق حقه تعدادی از نیروهایی که بسیار زحمتکش و درعین حال بسیار مظلوم واقع شده اند می باشد وامیدواریم با کمی تغییر نگرش برخی از مدیران محترم شاهد ازبین رفتن فاصله هایی عمیق در بین فرهنگیان باشیم.

محمد – نیروی خدماتی مدرسه

انتهای پیام/

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری آوای فرهنگی

دیدگاه کاربران (۱۰ دیدگاه)

  1. از آنجا که همین نیروهای خدماتی اعم از سرایدار خدمتگزار راننده ونامه رسان ودبیرخانه که مشغول صادقانه ترین خدمت در اموزش پرورش هستند اکثرا رزمندگان دفاع مقدس هستند که شدیدترین بی مهری در حق این مظلومان بی کس دراین مجموعه بزرگ فرهنگی می شود وجالب است مدیران کل ادارت با چشم نیروی بیگانه به اینها می نگرند ودر انجام امورات شخصی خودشان نیز تعارف خودت زحمت نکش نیروی خدماتیت بفرست معمول است انگار کشور هندوستان است واختلاف طبقات,,, مگر صاحب الزمان عج ل علی ض به داداین بندگان مخلص وبی کبر. برسد…

    1. به نام حضرت دوست…
      حق را باید گفت هرچند به ضررمان باشد…
      نیروهای قراردادکارمعین سرایدار و خدمتگزار استخدام سال۹۱در تمام سطح استان بجز ناحیه ۱و۲زاهدان پیمانی شدند.دلیلش چیه؟؟؟

  2. سلام ما سرایداران مدارس تمام ایران از ظلمی که در حق سرایدار وخانواده مظلومش درمحیط مدرسه که با خاک مسموم کلاسها وزباله حیاط وسرویس بهداشتی مدارس گرفتار هستند چرا حقوق بسیار پایین وهیچ اضافه به ان نمیدن ما به خدا شکایت میکنیم ولعنت می کنیم هر کس حق ما را نمدهد

  3. نيروي خدماتي مدارس :

    باسلام از دوست عزیزمون تشکر میکنیم که مشگلات خدمتگزاران مدارس را مرقوم فرمودند .از دست اندر کاران ومسئولین محترم تقاضامندیم درخصوص افزایش حقوق این زحمتکشان عنایت فرمایند

  4. با سلام تو رو به خدا قسم فکری به حال ما کنید با این همه گرانی حقوقمان جوابگو نیست پیش خانواده هامون همیشه شرمنده هستیم خواهشا فکری برای حقوق کم ما بکنید ممنون

  5. از وزیر محترم آموزش وپرورش جناب آقای بطحابی عاجزانه خواهشمندم به مشکلات نیروهای خدماتی رسیدگی کنند.مشکلات این عزیزان به شرح زیر است ۱امتناع از تغییر سمت نیروهای خدماتی از خدماتی به آموزشی باوجود کمبود نیروی آموزشی ۲پایین بودن حقوق این عزیزان با تمام مشکلات کاری ۳امتناع از تبدیل وضعیت نیروهای خدماتی از پیمانی به رسمی یا حتی از قراردادی به پیمانی و این تنها بخشی از مشکلات این عزیزان بود…

  6. با سلام بنده با ۱۴سال سابقه خدمت با مدرک فوق دیپلم تربیت بدنی به عنوان نیروی خدماتی در آموزش وپرورش هرمزگان مشغول به کار خدماتی هستم و الان ترم دوم کارشناسی هستم از وزیر محترم آموزش وپرورش جناب آقای بطحابی عاجزانه خواهشمندم نیروهای خدماتی تحصیل کرده وزرات آموزش وپرورش را از خدماتی به آموزشی تبدیل وضعیت کنند.

  7. باسلام ازجناب وزیر میخواهم نسبت به تبدیل وضعیت خدمتگزاران دارای مدرک اقدام کند اینجانب بعداز۷سال سابقه بامدرک فوق لیسانس هنوزتبدیل وضعیت نشده ام /

دیدگاهتان را بنویسید