طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان سنگین‌ترین پروژه‌ای بوده که در مجلس از اول انقلاب تاکنون با آن روبرو بوده‌ایم /حجم تخلفات در صندوق بسیار زیاد است / مشکوک‌الوصولی ۷۰درصد از وام ۱۳ هزار میلیارد تومانی

آوای فرهنگی – رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گزارش کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان تا پایان مهر به صحن علنی ارائه می‌شود، تصریح کرد: حجم تخلفات در صندوق بسیار زیاد است…

به گزارش پایگاه خبری آوای فرهنگی ، محمدمهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ، با بیان اینکه طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان سنگین‌ترین پروژه‌ای بوده که در مجلس از اول انقلاب تاکنون با آن روبرو بوده‌ایم، گفت: صندوق دارای هلدینگ‌های متعددی است که هر کدام از آن‌ها دارای شرکت‌های متعدد و هر کدام از این شرکت‌‌ها دارای شرکت‌های اقماری هستند یعنی زنجیره عجیب و غریبی وجود دارد که به راحتی نمی‌توان آن را به طور کامل بررسی کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در بخش‌هایی که مورد بررسی قرار گرفته تخلفاتی مانند سوء مدیریت، رانت‌خواری، سوء استفاده مالی یا قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که مشخص نیست چرا منعقد و امضا شده  و منابع مالی آن از کجا تأمین و چگونه هزینه می‌شود وجود دارد.

وی افزود: بنابراین بررسی کامل آن ۴ سال زمان می برد البته با بررسی و رسیدگی بخشی از آن در حوزه‌های مختلف آثار تخلف مشاهده شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در مورد تمدید زمان تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: حداکثر ۳ ماه دیگر تمدید می‌شود و بنا بر قانون آنها را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم؛ تیم کارشناسی ما و از نخبگان و خبرگان دیوان محاسبات هستند که سال‌ها است کار نظارتی انجام می‌دهند بنابراین ادامه کار را دیوان محاسبات انجام می‌دهد.

زاهدی افزود: یکی از دلایل عدم ورود دیوان محاسبات به این موضوع این بود که اساسنامه آنجا طوری تکمیل شده بود که به عنوان بخش خصوصی تلقی می‌شد این در حالی است که گزارش ارائه شده از سوی دیوان محاسبات نشان از عدم خصوصی بودن صندوق دارد و به گونه‌ای در سال ۷۴ این خشت و دیوار، کج بنا نهاده شده است بنابراین بر این باوریم صندوق دولتی است و باید دیوان محاسبات و دستگاه نظارتی حضور جدی داشته باشند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم در رابطه با تأخیر در ارائه گزارش صندوق ذخیره فرهنگیان و اینکه آیا از بیرون به کمیسیون فشاری وارد شده یا خیر، تصریح کرد: خوشبختانه از بیرون به کمیسیون فشاری وارد نشده و کمیسیون آن قدر قدرتمند و توانمند است که کسی جرأت تحمیل فشار بر آن را ندارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، افزود: در این رابطه حجم کار ما بسیار بالاست زیرا صندوق ذخیره فرهنگیان  مجموعه‌ای از هلدینگ‌های مختلف است که هر کدام شرکت‌های مختلف و پروژه هایی در دل آنها و همحچنین شرکت‌های اقماری و پیمانکاران متعددی وجود دارد بنابراین بررسی تمامی آنها  زمانبر بوده و در این مهلت ۹ ماهه فرصت و امکان بررسی وجود نداشت.

در تمامی بخش های صندوق ذخیره مشکلات متعددی وجود داشته است

زاهدی ادامه داد: متأسفانه در تمامی بخش‌ها مشکلات متعددی وجود داشت که به نظر می رسد که اگر بررسی جامع و همه جانبه انجام شود به ابعادی دست می‌یابیم که نشان می‌دهد موضوع فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های اقماری و هلدینگ‌های متعلق به آن تبدیل به یک روند معمولی شده و این تخلفات به نحوی حالت عادی به خود گرفته که به راحتی با اعداد و ارقام بازی و حتی تخلفی نیز احساس نمی‌شد.

حجم تخلفات در صندوق بسیار زیاد است

وی در رابطه با حجم تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: حجم تخلفات بسیار زیاد است به گونه ای که در ورود به یک بخش از صندوق به عنوان بانک سرمایه شاهد پرداخت وامی به مبلغ ۱۳ هزار میلیارد تومان هستیم که از این مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان یعنی ۷۰ درصد آن مشکوک‌الوصول است یعنی احتمال باز پس گیری بسیار ضعیف بوده و علت آن عدم اعتبارسنجی درست است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: در برخی از بخش‌ها وام‌ها دستوری اعطا شده به طوری که تضمین و وثیقه‌های کافی وجود نداشته و در این رابطه رانت‌خواری و ویژه‌خواری و نفوذ افراد مرتبط با سهامداران بانک به چشم می خورد؛ در این رابطه تلاش خواهیم کرد طی دو جلسه آینده یعنی نتیجه نهایی گزارش کمیسیون اعلام و آن را به صحن علنی ارائه کنیم./خانه ملت

انتهای پیام/

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری آوای فرهنگی

دیدگاه کاربران (۲ دیدگاه)

  1. روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد:
    دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیان قابل جابجایی و از بین رفتن نیست/ ثبت ۱۳ مورد شکایت رسمی علیه بدهکاران
    سرویس فرهنگی
    روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد دارایی‌های موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری شده که به زمین چسبیده و اصولا قابل جابجایی و از بین رفتن نیست.
    شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۶

    به گزارش خبرگزاری خانه ملت، مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به خبری باعنوان «۱۳هزار میلیارد تومان تخلف مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان محرز شده است/تخلفات مالی به دلیل تغییر ساختار»، توضیحاتی در قالب جوابیه ارائه کرده است.
    در این جوابیه آمده است:
    با سلام و احترام
    عطف به مطلب مندرج در آن خبرگزاری به تاریخ ۳/۷/۹۶ باعنوان «۱۳ هزار میلیارد تومان تخلف مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان محرز شده است/تخلفات مالی به دلیل تغییر ساختار» پاسخ صندوق ذخیره فرهنگیان جهت تنویر افکار عمومی، به استحضار می رساند؛
    تسهیلات سررسید گذشته بانک سرمایه به معنی فساد در همه ارکان صندوق ذخیره فرهنگیان نیست.
    نحوه ارتباط موسسه و بانک سرمایه برای افکار عمومی و به ویژه فرهنگیان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان به صورت شفاف اطلاع‌رسانی شده است. براین اساس، کل سهام شرکت‌های تابعه صندوق ذخیره فرهنگیان در بانک سرمایه به ارزش دفتری ۲۱۸ میلیارد تومان و معادل حدود ۴۷ درصد از سهام بانک است که این رقم کمتر از ۵ درصد دارایی ۴۴۱۶ میلیارد تومانی مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان در اسفند ۱۳۹۵ است؛ بنابراین مطالبات بانک سرمایه (۸ هزار و یا ۱۳ هزار و یا هر رقم دیگری)، دارایی سهامداران موسسه نبوده و متعلق به سپرده گذاران بانک است که در این رابطه با توجه به تعهد بانک مرکزی، نگرانی خاصی وجود ندارد، بنابراین در صورت بازگشت تمامی مطالبات این بانک، قطعا این ارقام به حساب فرهنگیان عضو موسسه واریز نخواهد شد. بنابراین افرادی که ادعا می‌کنند بازگرداندن مطالبات بانک سرمایه به معنی بازگرداندن این مبالغ به جیب فرهنگیان است کاملا اشتباه می کنند.
    جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رساند که در مجموع ارزش دفتری دارایی‌های موسسه شامل واریزی اعضا، واریزی دولت و سود حاصل از فعالیت های اقتصادی ۴۴۱۶ میلیارد تومان است. براین اساس از ابتدای تاسیس موسسه تا پایان اسفند ۱۳۹۵ اعضای موسسه بیش از ۱۵۷۲ میلیارد تومان حق عضویت به حساب موسسه واریز کرده اند و میزان واریزی دولت فقط ۶۳۵ میلیارد تومان است. در همین حال فعالیت‌های اقتصادی موسسه به سودآوری ۴۰۷۴ میلیارد تومانی انجامیده که نزدیک به دو برابر جمع واریزی اعضا و دولت است.
    همچنین در طول ۲۱ سال گذشته، بیش از ۱۸۶۵ میلیارد تومان در قالب سهم الشرکه به حساب بازنشستگان واریز شده است. از این رو میانگین دریافتی فرهنگیان بازنشسته اخیرا به مرز ۱۰ میلیون تومان و بیشترین دریافتی نیز به بیش از ۲۵ میلیون تومان رسیده است. همانطور که بارها تاکید شده است دارایی‌های موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در شرکت‌هایی سرمایه گذاری شده که به زمین چسبیده و اصولا قابل جابجایی و از بین رفتن نیست.
    هیات اجرایی کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در طول یکسال گذشته قریب به ۱۰۰ هزار برگ سند از موسسه و شرکت های تابعه را بررسی کرده و همه ارکان موسسه با آن ها همکاری لازم را داشته اند. بنابراین موسسه هیچ گونه نگرانی از بابت انتشار این اسناد ندارد و همواره از تحقیق و تفحص در راستای حفظ منافع فرهنگیان استقبال کرده اما انتشار ناقص و جهت دار این اسناد و اطلاعات را در راستای منافع اعضا نمی داند.
    اگرچه اعضای هیات تحقیق و تفحص نیز تعهد داده بودند که تا مشخص شدن نتیجه نهایی و برای جلوگیری از تبعات منفی هرگونه انتشار اطلاعات نامنسجم، از اظهارات و مصاحبه خودداری کنند اما باز هم برخی از این افراد عامدانه اقدام به انتشار اطلاعات دستچین شده، هدفمند و جهت دار به ویژه در ایام انتخابات ریاست جمهوری کردند.
    در کنار بررسی هیات تحقیق و تفحص، صندوق ذخیره فرهنگیان نیز پیگیر مطالبات بانک و سایر شرکت های تابعه بوده و به هیچ عنوان در زمینه حفاظت از منافع فرهنگیان کوتاهی نمی کند. در این راستا در طول یکسال گذشته ۱۳ مورد شکایت رسمی علیه بدهکاران صورت گرفته است.
    بنابراین لازم است در اظهارنظرها درباره این صندوق، منافع فرهنگیان عضو آن در نظر گرفته شود و از پیشداوری هایی که به منافع آن ها لطمه جدی می زند خودداری شود. واقعیت این است که این موسسه به عنوان یکی از نهادهای اقتصادی مهم کشور همچنان در حال فعالیت است و هرگونه گزارش نسنجیده بر منافع و سودآوری آن تاثیر بسزایی دارد. بنابراین هدف ما دفاع از حقوق ۸۴۰ هزار فرهنگی عضو موسسه است که انتظار دارند با سرمایه گذاری در این موسسه در زمان بازنشستگی، سهم الشرکه قابل توجهی دریافت کنند.
    مطمئنا شفاف سازی و تنویر افکار عمومی و اعاده حقوق فرهنگیان عضو موسسه، با غرض ورزی سیاسی امکان پذیر نیست و قشر فرهیخته فرهنگی در تشخیص سره از ناسره آگاهانه عمل خواهد کرد. از این روست که فرهنگیان عضو موسسه به ساختگی بودن این فضا کاملا آگاه بوده و به رغم هجمه های متعدد عضویت فرهنگیان طی سه سال اخیر از ۷۵ درصد به حدود ۹۰ درصد رسیده است زیرا فرهنگیان محترم به خوبی می دانند که صندوق به تعهدات خود در برابر اعضا پایبند است، در این راستا از مهر ۱۳۹۵ تا خرداد ۱۳۹۶ و در زمانی که موسسه با چالش روبرو بوده به هیچ عنوان از تعهدات خود در قبال اعضا غافل نمانده و بیش از ۳۶۷ میلیارد تومان سهم الشرکه به حساب بازنشستگان واریز کرده است./
    پایان پیام

دیدگاهتان را بنویسید